آموزش

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

ساخت چت جی پی تی Chat GPT در ایران

5/5 - (2 امتیاز)

چت جی پی تی (ChatGPT)، هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی سروصدای زیادی به پا کرده و جدیدترین دستاورد آن نیز، یک چت بات تعاملی به نام چت جی پی تی (ChatGPT) است. اگر به دنیای فناوری و اخبار آن علاقمند باشید، احتمالاً شما هم نام این ابزار جدید را شنیده‌اید. نحوه عملکرد این هوش مصنوعی، باعث شده است تا خیلی‌ها نسبت به آینده هوش مصنوعی، امیدوار و در عین حال نگران شوند. اما این چت بات، چه چیزی در خود دارد که شرکت بزرگی مانند مایکروسافت روی آن ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده؟ چرا بعضی از مردم درباره آینده شغلی خود نگران شده‌اند؟ نحوه استفاده از این هوش مصنوعی به چه صورت است؟ آیا این ابزار به زبان فارسی و برای کاربران ایرانی نیز در دسترس است؟ در ادامه این مطلب، به تمامی این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

 

چت جی پی تی (ChatGPT) دقیقاً چیست؟

این ابزار، یک هوش مصنوعی است که می‌تواند به صورت محاوره‌ای با انسان ارتباط برقرار کند. ChatGPT شاید مهم‌ترین دستاورد هوش مصنوعی در زمینه پردازش زبان طبیعی باشد و توسط شرکت OpenAI، یک شرکت فعال در زمینه تولید محصولات مرتبط با هوش مصنوعی، توسعه پیدا کرده است. چت بات‌ها در گذشته نیز وجود داشتند، اما عمکرد این چت بات در مقایسه با چت بات‌های سنتی، بسیار پیشرفته‌تر است. برای این که بهتر متوجه منظورمان شوید، ابتدا تعریفی از چت بات ارائه می‌دهیم.

 

چت بات چیست؟

 

آموزش استفاده از ChatGPT

 

چت بات، نرم افزاری است که برای شبیه سازی مکالمه انسانی، طراحی شده است. بدین معنا که انسان با زبان خودش بتواند با یک ماشین صحبت کند و آن ماشین نیز توانایی فهم سخن انسان و پاسخ‌گویی مناسب را داشته باشد. چت بات‌ها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پردازش زبان‌های طبیعی استفاده می‌کنند تا قادر به فهم سؤالات و درخواست‌های انسان باشند و بتوانند بهترین پاسخ ممکن را برای او فراهم کنند. چت بات‌ها،‌ قابلیت یادگیری نیز دارند و می‌توانند بر اساس گفتگویی که قبلاً با یک کاربر داشته‌اند، در آینده پاسخ‌های بهتر و بهتری را بر او فراهم کنند. این چت بات‌ها سال‌هاست که قبل از پیدا شدن سروکله چت جی پی تی، در دسترس مردم هستند.

مطالب پیشنهادی :
آموزش کسب درآمد از اینستاگرام

به احتمال زیاد، خودتان هم تاکنون با چت بات‌ها مواجه شده‌اید و از آن‌ها استفاده کرده‌اید. چت بات‌هایی که در گوشه و کنار وبسایت‌ها وجود دارند و برای راهنمایی کاربران قرار داده شده‌اند، نمونه‌ای از این ابزار هستند. نمونه‌ای دیگر از چت بات‌ها را می‌توان در دستیارهای موجود روی گوشی‌های هوشمند نظیر دستیار صوتی گوگل یا سیری مشاهده کرد که قادر به اجابت درخواست‌های انسان و پاسخ‌ به سؤالات مختلف او در قالب یک مکالمه دو طرفه هستند.

 

معرفی کامل چت جی پی تی.

 

این چت بات‌ها با وجود کاربردی بودن خود، محدودیت‌هایی نیز در عملکرد دارند. چت بات‌های سنتی بر اساس قوانین از پیش تعیین شده،‌ مکالمه را جلو می‌برند. به این معنا که کاربر باید از بین چند پاسخ، پاسخ بهتر را انتخاب کند یا این که سؤال یا خواسته خود را طبق سناریویی که برای چت بات قابل فهم باشد مطرح کند. این مسئله باعث می‌شود تا به مرور زمان، مکالمه با چت بات،‌ حالت کلیشه‌ای به خود بگیرد و کاربر از کار با آن احساس رضایت کامل را نداشته باشد.

 

مزیت چت جی پی نسبت به چت بات های سنتی

به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، چت بات‌ها قادر به تحلیل و درک بهتر زبان انسان شده‌اند. بدین معنا که نه تنها قادر به فهم کلمات هستند، بلکه منظور انسان از بیان یک جمله را نیز متوجه می‌شوند و تا حدودی درک می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا مکالمه با چت بات، حالت واقعی‌تری به خود بگیرد و لحظه فراموش کنید که با یک ماشین در حال مکالمه هستید. چت بات‌هایی مانند ChatGPT، می‌توانند با در نظر گرفتن کلمات کلیدی موجود در جملات انسان، جمله را تحلیل کرده و به زبان طبیعی و قابل فهم،‌ بهترین پاسخ را فراهم کنند. بنابراین، کاربر نیازی ندارد تا از قوانین خاصی برای مکالمه با چت بات پیروی کند و تنها باید درخواست یا سؤال خود را به زبان خودش، مطرح کند.

حال که با ماهیت چت جی پی تی آشنا شدید، بهتر است با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.

 

چت جی پی تی چگونه کار می کند؟

چت جی پی تی، به سادگی هرچه تمام‌تر، درخواست یا سؤال شما را دریافت کرده و بهترین پاسخ را برایتان فراهم می‌کند. این ابزار،‌ توسط میلیون‌ها منبع متنی شامل مقالات، کتاب‌ها و محتوای موجود در دنیای وب آموزش دیده است. به همین دلیل می‌تواند هنگام آزموده شدن توسط کاربر، کلمات بعدی‌ای که او قصد تایپ کردن دارد را حدس بزند. همچنین این دانش، باعث می‌شود تا جوابی به زبان انسانی و با کمترین خطای نگارشی،‌ برای کاربر فراهم شود.

 

قابلیت های ChatGPT

این ابزار هوش مصنوعی، قادر است تا وظایف زیر را انجام دهد:

  • تولید متن
  • تکمیل متن ناقص
  • پاسخ به سؤالات مختلف
  • خلاصه سازی متن
  • ترجمه متن به زبان‌های گوناگون
  • جلو بردن یک مکالمه به زبان محاوره
  • تحلیل احساس نهفته در جملات
  • تشخیص و دسته‌بندی موجودیت‌های مختلف موجود در یک متن

همانطور که مشاهده می‌کنید، این چت بات قادر است تا فعالیت‌های مکالمه و متن محور زیادی را انجام دهد. از چت جی پی تی، می‌توان به عنوان یک موتور جستجو استفاده کرد. نیازی نیست تا مانند جستجو در گوگل، صفحات زیادی را باز کنید تا به پاسخ خود برسید. ChatGPT در میان تمامی منابع موجود در وب به جستجو پرداخته و کامل‌ترین پاسخ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مطالب پیشنهادی :
تایپوگرافی چیست؟

می‌توانید از این ابزار بخواهید تا مثلاً نام سیاستمداران موجود در یک متن را برای شما پیدا کند. حتی در مواردی، از چت جی پی تی خواسته شده است تا یک نمایش نامه بنویسد، و این ابزار نیز به خوبی از عهده این کار برآمده است. شما حتی می‌توانید برای نوشتن یک درخواست شغلی یا انگیزه‌نامه مهاجرت، از ChatGPT در نوشتن متن خود کمک بگیرید.

این هوش مصنوعی، یک مترجم نیز محسوب می‌شود چرا که از نزدیک به صد زبان مختلف از جمله فارسی پشتیبانی می‌کن. کاربران ایرانی و سایر فارسی زبانان نیز می‌توانند به زبان شیرین فارسی با چت جی پی تی ارتباط برقرار کنند یا از آن بخواهند که متن‌های متخلف را به فارسی ترجمه کند و بالعکس.

چت جی بی تی می‌تواند در برنامه نویسی نیز به شما کمک کند و درک بالایی از کدهایی که به زبان‌های مختلف برنامه نویسی نوشته شده است، دارد. این ابزار حتی می‌تواند کد ایراد دار شما را تصحیح کند. علاوه بر این می‌توانید از آن بخواهید که برنامه مورد نظرتان را به زبان دلخواه شما بنویسد.

در مجموع، قابلیت‌های فوق‌العاده این ابزار، باعث شده است تا شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، روی شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری کنند و این ابزار را در محصولاتی نظیر موتور جستجوی بینگ (Bing)، سرویس ایمیل اوت لوک (Outlook) و نیز نرم افزار معروف آفیس (Office)، یکپارچه کنند. یکپارچه سازی چت جی پی تی با این محصولات، می‌تواند راندمان و تجربه کاری کاربران را فوق‌العاده بهبود دهد.

 

نحوه استفاده از هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT AI)

همانطور که گفتیم، استفاده از این ابزار هوش مصنوعی بسیار آسان است. در زمان نگارش این مقاله، چت جی پی هنوز رایگان است و شرکت OpenAI آن را به صورت آزمایشی برای استفاده عموم در دسترس قرار داده است. این ابزار در حال حاضر قادر به پاسخ دادن به تعداد محدودی از سؤالات و درخواست‌های کاربران است. همچنین ممکن است بعد از مدتی استفاده از چت جی پی تی، این ابزار از دسترس خارج شود و مجبور شوید تا مقداری برای در دسترس قرار گرفتن مجدد آن صبر کنید. در ادامه، نحوه استفاده از چت جی پی تی را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

 

۱. ساخت اکانت OpeinAI.

ابتدا باید به سایت chat.OpenAI.com مراجعه کنید. با هر ایمیل معتبری که دارید، می‌توانید اکانت اوپن ای آی خود را بسازید. قابلیت ورود آسان با اکانت‌های مایکروسافت و گوگل نیز فراهم شده است. روند کار بسیار ساده است و مانند ساخت حساب در هر سایت دیگری، تنها نیاز به وارد کردن ایمیل، شماره تماس و ساخت رمز عبور دارد.

 

نحوه استفاده از چت جی پی تی ChatGPT در ایران

 

ممکن است هنگام ساخت اکانت، با پیغامی مبنی بر پر بودن ظرفیت مواجه شوید. در این صورت، می‌توانید در لیست انتظار ثبت نام کنید تا با فراهم شدن ظرفیت، بتوانید ثبت نام خود را تکمیل کنید.

مطالب پیشنهادی :
توليد محتوا، کامل ترین روش سال (2021)

 

۲. موافقت با شرایط استفاده از ChatGPT.

پس از ورود به اکانت اوپن ای آی، شرایط استفاده از این ابزار برای شما به نمایش در خواهد آمد. مانند تصویر زیر:

 

هوش مصنوعی چت جی پی تی ChatGPT

 

با کلیک روی گزینه Next، شرایط را مطالعه کرده و در انتها، روی گزینه Done کلیک کنید.

 

۳. شروع به نوشتن کنید.

حال که به چت جی پی تی، دسترسی پیدا کرده‌اید، شروع به استفاده از آن کنید و سؤالات مدنظر خود را از آن بپرسید. کافیست در نوار پایین صفحه، هر آن چه را که می‌خواهید تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

 

روش استفاده از چت جی پی تی ChatGPT

 

سپس، چت بات شروع به تولید متن برای فراهم کردن پاسخ شما می‌کند. شما می‌توانید از سؤالات ساده تا پیچیده را از چت جی پی تی بپرسید و واکنش آن را مشاهده کنید. سؤالات شما می‌تواند موارد زیر باشد:

  • فیزیک کوانتوم چیست؟
  • یک شعر درباره سردرد برایم بنویس، به سبک و سیاق شاعر معروف، والت وایتمن.
  • یک آهنگ به سبک کانتری درباره سگی که عاشق دویدن است بساز.
  • کتاب غرور و تعصب را برایم خلاصه کن.
  • یک نامه برای توجیه غیبت فرزند بیمارم در مدرسه بنویس.

همانطور که می‌بینید، می‌توان سؤالات مختلف و حتی عجیبی را از ChatGPT پرسید و عملکرد این چت بات نیز حیرت انگیز خواهد بود. ساتیا نادلا، در مراسم معرفی نسخه جدید موتور جستجوی بینگ که به هوش مصنوعی چت جی پی تی مجهز است، از بینگ خواست تا تعدادی از اشعار مولانا را ترجمه کند و این موتور به لطف ChatGPT به خوبی از عهده این خواسته برآمد!

 

نحوه استفاده کاربران ایرانی از چت جی پی تی فارسی

همانطور که گفتیم، چت جی پی تی، از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاربران ایرانی نیز می‌توانند از این هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. اما به علت تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران، کاربران ایرانی باید مراحل بیشتری را برای ساخت اکانت و استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT طی کنند. پس اگر قصد ساخت اکانت اوپن ای آی را داشته‌اید و در همان مراحل ابتدایی دچار مشکل شده‌اید، مراحل زیر را به دقت طی کنید.

 

۱. تغییر آی پی

اولین کار، این است که با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی (IP)، آی پی خود را تغییر دهید تا به عنوان یک کاربر ایرانی شناسایی نشوید. البته ممکن است تعدادی از کاربران بتوانند بدون تغییر آی پی هم اکانت خود را بسازند، اما در هر صورت، تغییر آی پی اولین توصیه ما به شماست.

 

۲. جستجوی عبارت OpenAI در موتور جستجو

اگر آدرس وبسایت شرکت اوپن ای آی را نمی‌دانید، نگران نشوید و تنها عبارت OpenAI را در گوگل یا بینگ،‌ جستجو کنید. اولین سایت نتایج، سایت رسمی اوپن ای آی است. روی آدرس کلیک کرده و وارد آن شوید. صفحه را اسکرول کنید تا به پایین آن برسید. در قسمتی به نام FEATURED، گزینه ChatGPT را پیدا کنید. با کلیک روی این گزینه، به سایت ChaTGPT منتقل خواهید شد.

مطالب پیشنهادی :
آموزش کسب درآمد از اینستاگرام

 

۳. ساخت اکانت

در سایت ChatGPT، روی گزینه TRY CHATGPT کلیک کنید. سپس وارد مرحله ساخت اکانت و ورود به سایت خواهید شد که بسیار ساده است. این مرحله ممکن است کمی شما را معطل کند، چرا که با بررسی مرورگر و اطمینان از ربات نبودن شما همراه است. عبور از این مرحله،‌ نیازمند یک ابزار تغییر IP قوی و بدون وقفه خواهد بود. باقی مراحل مانند ثبتنام در هر سایت دیگریست و تنها باید ایمیل و رمزعبور را وارد کنید.

 

۴. ورود شماره تماس

از آنجایی که پیش شماره ایران را هنگام وارد کردن شماره تماس پیدا نخواهید کرد، مجبور به استفاده از شماره مجازی هستید. شماره مجازی را می‌توانید از سایت‌هایی که مخصوص فروش این‌گونه از شماره‌ها هستند، خریداری کنید. با وارد کردن شماره، کدی ارسال برای اعبتارسنجی شماره ارسال خواهد شد. با ورود کد، مرحله ثبتنام تمام شده و از این به بعد تنها با ورود ایمیل و رمز عبور می‌توانید به چت جی پی تی وارد شوید.

 

۵. شروع به نوشتن کنید!

در نهایت، می‌توانید شروع به نوشتن و پرسیدن سؤالات مختلف از هوش مصنوعی ChatGPT کنید. اگر چه ChatGPT از فارسی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید سؤالات خود را به این زبان مطرح کنید، اما ممکن است هنگام دریافت پاسخ، با جملاتی نامفهوم هم مواجه شوید. در کل، بهترین عملکرد چت جی پی تی زمانی است که با زبان انگلیسی با آن تعامل می‌کنید.

 

کلام پایانی

در این مطلب پروکلیک، درباره نحوه عملکرد هوش مصنوعی چت جی پی تی ChatGPT صحبت و به نحوه استفاده از آن نیز اشاره کردیم. امید است مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

سوالات متداول چت جی پی تی Chat GPT

یک هوش مصنوعی است که می‌تواند به صورت محاوره‌ای با انسان ارتباط برقرار کند. ChatGPT شاید مهم‌ترین دستاورد هوش مصنوعی در زمینه پردازش زبان طبیعی باشد و توسط شرکت OpenAI، یک شرکت فعال در زمینه تولید محصولات مرتبط با هوش مصنوعی، توسعه پیدا کرده است.
با در نظر گرفتن کلمات کلیدی موجود در جملات انسان، جمله را تحلیل کرده و به زبان طبیعی و قابل فهم،‌ بهترین پاسخ را فراهم کنند.
• تولید متن • تکمیل متن ناقص • پاسخ به سؤالات مختلف • خلاصه سازی متن • ترجمه متن به زبان‌های گوناگون • جلو بردن یک مکالمه به زبان محاوره • تحلیل احساس نهفته در جملات • تشخیص و دسته‌بندی موجودیت‌های مختلف موجود در یک متن
چت جی پی تی، از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاربران ایرانی نیز می‌توانند از این هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. اما به علت تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران، کاربران ایرانی باید مراحل بیشتری را برای ساخت اکانت و استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT طی کنند. پس اگر قصد ساخت اکانت اوپن ای آی را داشته‌اید و در همان مراحل ابتدایی دچار مشکل شده‌اید، مراحل زیر را به دقت طی کنید.
‫0/5 ‫(0 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا