آموزشتولید محتوا
موضوعات داغ

توليد محتوا، کامل ترین روش سال (2021)

تولید محتوای قوی و متفکرانه با رویکردی دور‌اندیشانه تاثیر‌گذاری فراوانی روی مخاطبان شما دارد و باعث افزایش بانس ریت مطالب شما میشود.

5/5 - (2 امتیاز)

تولید محتوای سئو شده

برای آنکه به اهداف خود در خصوص استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برندینگ خود برسید، مهم است بدانید چگونه محتوا تولید کرده و از آن استفاده کنید.

تولید محتوای با ارزش توسط پروکلیک
تولید محتوای با ارزش توسط پروکلیک

حتما ببینید: تولید محتوای با ارزش توسط پروکلیک

هنگامی که شما از محتوایی به‌صورت موقت استفاده می‌کنید، عملا برند و نام تجاری خود را با خطر دور شدن از هدف اصلی مواجه کرده‌اید. بسیاری از مردم که در رسانه‌های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، از برنامه زمانبندی شده و مطالعه شده استفاده می‌کنند و همین امر را استراتژی موفقی در کسب نتایج مطلوب خود می‌دانند. تعیین برنامه استراتژیک و حفظ آن در جهت تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی، کاربرد موثر و قدرتمندی داشته و این تضمین را می‌دهد که نام تجاری خود را در طول دوره زمانی ارتقا دهید.

مهم‌ترین موضوعی که باید بدان دقت کرد، شناخت مخاطبان است که علایق و اهداف آنها و اینکه چه سودی می‌توانند از محتوا ببرند چیست. به همین جهت باید توجه داشت که چه مقدار زمان را باید صرف آن کرد، در خصوص برند توضیح مختصر و مفید داده شود، عملکرد محتوا و مطالب تولید شده را دنبال کرده و بهبود بخشید و به طور روزانه این روند را ادامه داد.

فعالیت خود را آغاز کنید (داستان خود را تعریف کنید)

در ابتدا با شرح برند و نوع فعالیت تجارت خود آغاز کنید. حال این تعریف می‌تواند از ماموریت و رسالت تجارت شما الهام گرفته شده باشد. تعریف قلب تپنده برند شما یا توضیحی است که بیانگر ایجاد یک تفاوت از سوی نام تجارت شماست.

اهداف محتوای شما

تا به الان باید به این نتیجه رسیده باشید که محتوا تا چه حد می‌تواند نقش مهم و موثری در راستای میل رسیدن به اهداف بلند‌مدت برای حضور و استفاده از امتیازات رسانه‌های اجتماعی داشته باشد. غالب محتوا بهتر است که همگام و همسو با استراتژی‌های تعیین شده در خصوص دیگر رسانه‌های اجتماعی‌تان باشد و تا حد امکان نیز سعی کنید از موضوع تعیین شده خارج نشود.

تولید محتوای قوی و متفکرانه با رویکردی دور‌اندیشانه در راستای تاثیر‌گذاری روی مخاطب از مطالب شما، می‌تواند پیام شما را بسیار پر‌رنگ و شفاف و با اطمینان به مخاطبان شناخته شده شما انتقال دهند. برخی اهداف مهم که محتوا باید از آن بهره‌مند باشد عبارتند از:

مطالب پیشنهادی :
📹 ویدیو مارکتینگ چیست؟

– محتوایی که در دسترس باشد (محتوایی که دسترسی آن برای مخاطب آسان باشد)

– محتوایی که درگیر کند‌ (محتوایی که از سمت مخاطب لایک بخورد، به اشتراک گذاشته شود یا در خصوص آن نظری داده شود)

– محتوایی که متحول کند (محتوایی که مخاطب پس از خواندن آن تبدیل به یک هوادار یا دنبال‌کننده Fan-‌ Follower شود)

– محتوای بینشی‌ (محتوایی که تولید کرده‌اید باعث دریافت باز‌خورد از سمت مخاطبان شود یا قالب پرسشی داشته باشد تا از آن طریق مطلب مورد علایق آنها را شناسایی کنید).

لحن بیان

رسانه‌های اجتماعی، روایت‌های تکه‌تکه‌ای هستند که خود از محتوای ریزتری تشکیل شده‌اند تا داستان برند شما را برای همگان تعریف کنند. به همین دلیل و به جهت آنکه مشاهده‌کنندگان و دنبال‌کنندگان برندتان با پیام‌ها و مطالب فراوان شما مواجه می‌شوند باید از یک نمایه (Profile) واضح و روشن برخوردار باشید تا با ماهیت و اساس آن، اعلام کنید که برند شما با وقار، اصالت، محکم و استوار ایستاده و در حال ایفای نقش است و این معنای اصلی یک برند بودن است.

در زمینه کاری محتوا‌سازی، پیدا کردن لحن بیان از ارکان اولیه است. در حقیقت محتوای کلامی بسیار مهم‌تر هم است. به این دلیل که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از مزایای محتوای بصری برای انتقال پیام‌های خود استفاده می‌کنند. با رعایت کردن نکاتی که در ادامه بیان می‌شود، می‌توانید محتوای بصری مناسب و صحیحی را تولید کنید:

تصوری از برند خود را که می‌خواهید در رسانه‌های اجتماعی آن را رشد و ارتقا دهید در ذهن خود داشته باشید. چه ارزش و خواصی را برای آن در نظر گرفته‌اید؟ چه کیفیت، طراحی خاص یا احساسی را برای آن تجسم کرده‌‌اید؟ بنابراین لحن بصری خود را بر مبنای این سوالات و عناصر گفته شده خلق کنید. برای مثال اگر شما در خصوص بسته‌بندی محصولات غذایی فعالیت می‌کنید، تصویری را نشان دهید که در آن مواد‌غذایی تازه و سالم در کنار بسته‌های شما قرار دارد.

با زبان ساده و شیوا محتوای مطالب‌تان را بیان کنید

در شبکه‌های اجتماعی اهمیت اینکه محتوای به کار گرفته شده صحیح، موثق و رسا باشد بسیار زیاد است.به همین دلیل این احتیاط را لحاظ کنید که چه عناصری را در خصوص تولید محتوای خود استفاده می‌کنید؛ (عکس‌های گرفته شده در استودیو و…‌) که معمولا حس واقعی را انتقال نمی‌دهند می‌تواند در ارتقای سطح کیفی مطالب‌تان ضعف ایجاد کند. پس بیشتر سعی کنید از عناصر واقعی و حیاتی استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی :
آموزش کسب درآمد از اینستاگرام

از لحن کلامی خود دفاع کنید

اجازه ندهید که مشغله کاری روزانه و فشار کاری بالا بر شما تاثیر بگذارد، چرا‌که باعث انتخاب و تهیه محتوای ضعیف و غیر‌کاربردی برای برندتان می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد رسانه‌های اجتماعی یک روایت تکه‌تکه است و برای اینکه بتوانید محکم و استوار برندتان را معرفی کنید، نیاز به یک نمایه شفاف و واضح دارید.

برنامه‌ریزی محتوا و تولید آن

مطالبی را که در ادامه خواهید خواند نمونه یک برنامه‌ریزی برای تولید محتوا است تا برای رسانه‌های اجتماعی از آن استفاده کرد.شما به‌عنوان شخصی که مسئول شبکه‌های اجتماعی برندی/ برندتان هستید باید از مدیریت زمان به نحو احسن استفاده کنید و برای آنکه یک روند ثابتی داشته باشید برای این کار به طراحی تاکتیکی برای پیشبرد استراتژیک محتوا‌سازی خود نیازمند هستید. این تاکتیک باید تعیین نوع محتوا، شناخت مخاطبان، برنامه زمانبندی شده، دریافت نتیجه و پیگیری مطالب پست شده را در خود جای داده باشد.

پیگیر مخاطبان‌تان باشید

بخش‌بندی کردن مطالب خود را براساس شناختی صورت دهید که از واکنش‌های مخاطبان نسبت به مطالب و نقدهای آنها به دست می‌آورید. مثلا مطلبی را فقط برای هواداران Fan و دنبال‌کنندگان Followers خود و مطالبی را نیز فقط برای افرادی که هنوز به‌عنوان دنبال‌کننده و فقط مشاهده‌کننده هستند قرار دهید. توجه داشته باشید که هر دو گروه باید به نوعی با هدف اصلی محتوای مطالب‌تان همسو و همخوان باشند.

تولید محتوای رایگان اینستاگرامی و سایت
تولید محتوای رایگان اینستاگرامی و سایت

زمینه محتوا

زمانی که به دنبال یک زمینه برای محتوا سازی خود هستید، ابتدا تجسم کنید که چه می خواهید، آن را برای خود تجسم کنید و دقت داشته باشید که چه محتوایی را انتخاب می‌کنید. به‌عنوان یک قاعده، محتوایی خوب و استاندارد است که ترکیبی از خلاقیت و تجارت و متن معرفی شرکت (تبلیغاتی) را در خود داشته باشد.

بسته به تجارت شما و موقعیتی که برند تجاری شما در بازار دارد، این تعادل را باید به‌صورت جداگانه تعریف کنید اما در نظر داشته باشید که خیلی هم از محتوای تبلیغاتی استفاده نکنید چرا‌که ممکن است از علاقه مخاطبان شما نسبت به دنبال کردن مطالب شما کاسته شود یا به قول گفتنی دل آنها را بزند.

مطالب پیشنهادی :
تایپوگرافی چیست؟

تقویم زمان‌بندی محتوا

تقویم زمان‌بندی محتوا، برنامه‌ریزی است که زمان انتشار محتوا و مطالب را نشان می‌دهد و مدیریت کردن شبکه‌ها را بهبود می‌بخشد که به طور معمول برنامه یک و دو ماه آینده را برای انتشار مطالب و محتوا در خود جای داده است. اگر بخواهید این زمان را افزایش دهید با این ریسک روبه‌رو می‌شوید که یک مطلب قدیمی را مجددا منتشر کنید.

بنا بر این بهتر است که به همان شکل یک ماهه، برنامه‌ریزی خود را انجام دهید. از طرفی نیز به طور طبیعی باید حواس‌تان به روند فعالیت‌تان در خصوص ماه آینده باشد تا بتوانید به موقع و سر وقت از رویدادها باخبر شوید تا بتوانید نسبت به آنها برنامه‌ریزی کنید (اجرای کمپین و…) ولی سعی کنید به بیش از دو ماه نکشد. یک تقویم محتوایی باید شامل برنامه‌ریزی در خصوص موارد ذیل باشد:

*‌ عکس، فیلم، نوشته و لینک ارتباطی

*‌ زمان و تاریخ انتشار مطلب

*‌ هدف از پست مطلب

*‌ زمینه محتوا

ردیابی عملکرد

منظور از ردیابی عملکرد این است که پس از انتشار مطالبتان، روی آنها نظارت داشته باشید تا ببینید که با چه نظرات و دیدگاه‌هایی مواجه می‌شوید و مطالبتان چه تاثیری خواهد گذاشت و تا چه میزان از آن استفاده می‌شود (میزان لایک، اشتراک‌گذاری و… ). با چنین اطلاعاتی شما می‌توانید مدیریت بهتری نسبت به محتوای برند خود داشته باشید. برای ردیابی کردن نتیجه محتوایی که در شبکه‌های رسانه‌ای خود قرار داده‌اید، دو راه وجود دارد:

1-‌ پیگیری روند پیشروی و نمونه‌گیری از ارزش‌گذاری که از سمت مخاطب می‌آید.

2-‌ یادگیری بیشتر خود شما از محتواهایی که تولید می‌کنید و درک شفافی که از سازمان‌تان کسب می‌کنید.

که هر دوی آنها در جهت نزدیک‌تر شدن به روند بهبود بخشیدن به کارایی مطالبتان کمک می‌کنند. مشاهده و پیگیری سطح بالا از روند رو به جلوی برند خود در شبکه‌های اجتماعی، کلیدی است برای اثبات ارزش برند تجاری‌تان با در نظر گرفتن اهداف بلند‌مدت خود در رسانه‌ها. بسیاری از شرکت‌ها این روند را نوعی زیرکانه قلمداد می‌کنند.

در حالی که می‌تواند این طور نباشد. کافی است که نگاه‌تان فرا‌تر از معیار‌های رسانه‌های اجتماعی در جهت اثبات ارزش برندتان باشد. تعداد بازدید و مقدار زمان صرف شده در صفحات شما، مهم‌ترین معیار‌هایی هستند که می‌تواند اثبات کند که حجم و کیفیت تلاش شما در رسانه‌های اجتماعی در چه سطحی است. در خصوص این بخش شما می‌توانید ازGoogle Analytic که قوی‌ترین ابزار برای شناخت این معیار است استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی :
🖺 آموزش تولید محتوا به زبان انگلیسی

عملکرد محتوا

رسانه‌های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول هستند بنابراین اگر شما شش ماه پیش، مطلبی را منتشر کرده‌اید و بازخورد خوبی نیز از آن گرفته‌اید، انتظار این را نداشته باشید که امروز هم به همان شکل باشد و همان بازخورد را داشته باشد. از طرفی حتی مخاطبان هم تغییر می‌کنند (به قول معروف آدمیزاد است دیگر) و تفکرات‌شان و نظرات‌شان ممکن است دچار همین تغییرات شود. پس باید در این خصوص درباره برخی موارد که در ادامه بیان می‌شود، بسیار هوشیار بود تا در صورت لازم تغییرات تاکتیکی را لحاظ کرد:

*‌ بازخورد منفی-‌ مخاطبان بیشتر سعی می‌کنند که جنبه مثبت محتوا را دنبال کنند و آن را با لایک کردن و به اشتراک قرار دادن نشان دهند اما برخی نیز در محتوا به دنبال نکات منفی هستند که در این صورت نیز باید دقت بالایی به مطلب منتشر کرده خود داشته باشید.

*‌ نوع / ترکیب محتوای منتشر شده-‌ مطلب شما شامل چه المان‌هایی است؟ عکس، فیلم، هشتگ یا نوشته؟این موارد نیازمند توجه زیادی هستند و زمانی که به درک استفاده آنها رسیدید، به همان شکل ادامه دهید.

*‌بازخورد‌ها و درگیر‌شدن‌ها-‌ این مورد می‌تواند خیلی غافلگیر‌کننده باشد. معیار اندازه‌گیری از قبیل تعداد لایک‌ها، نظرهای داده شده، پاسخ‌ها و… مواردی هستند که نشان‌دهنده بازخورد محتوای شما هستند. به آنها در هنگام طراحی استراتژیک‌تان توجه کنید.

لازمه تولید محتوا که در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد داشته و تاثیر‌گذار باشد، مشخص کردن محتوا براساس هدف برندتان،‌ تولید محتوا، تعیین استراتژیک آن،‌ مشاهده عملکرد آن و… است که تمام آنها از پس یک نفر به راحتی بر نمی‌آید و باید یک تیم برای آن تشکیل دهید و تقسیم وظایف کنید. خب، دیگر وقت عمل رسیده و زمان آنکه تیم دیجیتال مارکتینگ خود را تشکیل دهید.

نویسنده : شاهین سوری

‫0/5 ‫(0 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا