دیجیتال مارکتینگ
موضوعات داغ

کمپین تبلیغاتی چیست و انواع آن

انواع کمپین های تبلیغاتی و میزان تاثیر در فروش و برند سازی

5/5 - (3 امتیاز)

کمپین تبلیغاتی، در حال حاضر مفاهیمی از قبیل ارتباطات، مشتری گرایی، رقابت در کسب و کار و … بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود. تبلیغات در این میان، نقش بسیار اساسی و محوری دارد. در حقیقت انجام تبلیغات به شیوه موثر باعث می‌شود تا کسب و کارها بتوانند به حفظ و بقای خود امیدوار باشند. از این طریق، امکان شناساندن محصولات و برندها و معرفی آن‌ها به دیگران وجود دارد. ایجاد کمپین‎‌های تبلیغاتی نیز می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در بازاریابی و انجام تبلیغات موثر برای گسترش کسب و کارهای متعدد مورد استفاده صاحبان مشاغل قرار بگیرد و از این طریق، به توسعه و بهبود کسب و کار آن‌ها کمک کند. در این مقاله به بیان نکاتی در مورد کمپین تبلیغاتی خواهیم پرداخت و میزان اثر بخشی آن را در فروش محصولات و هم‌چنین برند سازی بررسی خواهیم کرد.

 ایجاد کمپین تبلیغاتی اینستاگرام و 360 درجه

فهرست مطالب

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی را می‌توان مجموعه‌ای از اقدامات چند جانبه تبلیغاتی به شمار آورد. این دسته از کمپین‌ها دارای هدف مشخصی هستند و مخاطبانی ویژه را برای انجام فعالیت‌های بازاریابی و اجرای تبلیغات، مورد توجه قرار می‌دهند و سپس از طریق برنامه ریزی بسیار دقیق، سعی می‌کنند پیام مناسب و مورد نظر خود را در زمان مشخص و مناسب و با در نظر گرفتن بودجه و هزینه مورد نیاز، ارسال کنند تا از این طریق، تعداد بیشتری از افراد و مخاطبان، ترغیب به استفاده از یک کالا و یا محصولات یک برند شوند و سعی کنند با مالک کمپین ارتباط برقرار نمایند. از طرف دیگر می‌توان گفت یک کمپین تبلیغاتی از مجموعه‌ای از آگهی‌های بازاریابی به وجود آمده است که دارای چارچوبی مشخص است و می‌تواند گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهد.

نمونه پروپوزال کمپین تبلیغاتی

شرکت‌ ها و برندها با چه اهدافی از کمپین‌ های تبلیغاتی استفاده می‌ کنند؟

به طور کلی می‌توان گفت کمپین‌های تبلیغاتی یک یا چند هدف ویژه را دنبال می‌کنند. از جمله این اهداف م‌یتوان به ایجاد کردن یک تصویر ذهنی مناسب از یک برند در مخاطب اشاره کرد. از طرف دیگر برخی از شرکت‌ها با هدف سرعت بخشی به رشد بیشتر و داشتن سهم بالاتر در بازار، یک کمپین تبلیغاتی تدارک می‌بینند. در برخی از موارد نیز شرکت‌ها و یا افراد و صاحبان کسب و کارها، قصد دارند در تصمیم خریداران اثراتی را ایجاد کنند و یا میزان ارزش یک برند و یا محصول را افزایش دهند.

مطالب پیشنهادی :
توییتر مارکتینگ چیست؟

پشتیبانی از فروش محصولات و هم‌چنین ارتباط بیشتر و موثرتر با مخاطب از دیگر اهداف سازمان‌ها برای برگزار کردن یک کمپین تبلیغاتی است. از این طریق، صاحبان مشاغل مختلف، می‌توانند آگاهی‌های مورد نیاز را به مخاطبان خود ارائه دهند و یا یک برند را در ذهن آن‌ها یادآوری کنند. از طریق اجرا و نمایش کمپین تبلیغاتی، هم‌چنین می‌توان محصول و یا برند مورد نظر خود را مقابل چشمان مردم به نحوی برجسته به نمایش در آورد.

کمپین تبلیغاتی شامل چه بخش‌ هایی است؟

برای اینکه بتوانید یک کمپین تبلیغاتی مناسب و موثر، طراحی کنید لازم است به چند بخش آن توجه داشته باشید. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تحقیقات مورد نیاز در مورد محصول و مخاطبان و همچنین رسانه مورد نظر، اشاره کرد. بنابراین لازم است محصول مورد نظر و هم‌چنین میزان تقاضا برای خرید آن برآورد شود و سپس موقعیت آن کالا در میان رقبا مورد سنجش قرار بگیرد. شناخت مخاطبان هدف، بخش دیگری از اجرای این فرایند است. بنابر این عامل در نظر گرفتن افرادی که قرار است این محصول را خریداری کنند اهمیت دارد. لازم به ذکر این نکته است که وقتی مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید، بهترین کانال‌ها و مسیرهای ارتباطی برای برقراری رابطه با آن‌ها را نیز خواهید شناخت. بنابراین از این طریق می‌توانید توجه مخاطبان بیشتری را به خود و محصول‌تان جلب کنید.

بخش بعدی اجرای کمپین تبلیغاتی، تعیین بودجه است. بنابراین عامل لازم است رسانه مورد نظر، اجرا و نمایش تبلیغ در نظر گرفته شود و سپس هزینه انجام این مراحل، مشخص گردد. در گام بعدی و بخش دیگر این فرایند لازم است تم مورد نیاز کمپین تبلبغاتی خود را مشخص کنید. رنگ، گرافیک، تن صدا و به طور کلی تمامی آنچه که برای طراحی تبلیغات موثر مورد نیاز است، باید در این بخش در نظر گرفته شود. انتخاب رسانه مناسب بخش دیگری از این فرایند است. رسانه کمپین تبلیغاتی باید بر اساس سطح دسترسی مخاطبان انتخاب شود. به طور کلی لازم است به این نکته توجه داشته باشید که از میان رسانه‌های مختلف، رسانه‌ای را برای کمپین تبلیغاتی خود در نظر بگیرید که مخاطبان هدف شما، بیشتر به آن دسترسی دارند.

اهداف چرا کمپین تبلیغاتی

ایده پردازی چه نقشی در موفقیت کمپین خواهد داشت؟

ایده پردازی را می‌توان اولین و مهم‌ترین گام در تبلیغات و فرایند بازاریابی، به شمار آورد که موجب می‌شود تبلیغات به نحوی موثرتر انجام گیرند. یک ایده خلاقانه می‌تواند اثر بخشی کمپین تبلیغاتی را به چند برابر افزایش دهد و آن را در ذهن مخاطب برجسته سازد. لازم است بدانید که تولید و طراحی یک تبلیغ اثر بخش نیاز به انجام تحقیقاتی مفصل دارد که باید در مورد مخاطبان هدف و هم‌چنین محصول مورد نظر و رسانه تبلیغاتی انجام شود. از این طریق می‌توان خصوصیات و ویژگی‌های مخاطبان هدف را مورد شناسایی قرار داد که این عامل مهم‌ترین عنصر در ایده پردازی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که ایده خلاقانه یک تبلیغ و یا کمپین تبلیغاتی باید به نحوی باشد که حس کنجکاوی مخاطبان را بر انگیزد و از طرف دیگر به اندازه‌ای پیچیده نباشد که مخاطبان مورد نظر، پیام و یا هدف از انجام تبلیغات را درک نکنند.

مطالب پیشنهادی :
📹 ویدیو مارکتینگ چیست؟

نقش عکس‌ های تبلیغاتی خلاقانه در کمپین‌ های تبلیغاتی

همان‌طور که می‌دانید تبلیغات نقش بسیار موثری در فروش و رونق کسب وکارهای مختلف دارد و در این میان نقش و تاثیر عکس‌های تبلیغاتی خلاقانه و نوآورانه، غیر قابل انکار است. در حقیقت، عکس‌های تبلیغاتی خلاقانه به عکس‌هایی گفته می‌شود که برند و یا محصول شما را متفاوت از سایر رقبای کاری‌تان به نمایش در خواهند آورد. همان‌طور که می‌دانید عکس‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق به فروش بیشتر منجر می‌گردند. عکس‌های تبلیغاتی خلاقانه و نوآورانه موجب می‌شوند که مفاهیم مورد نظر و هم‌چنین استراتژی برند شما به مخاطبان‌تان منتقل گردد. از طرف دیگر، وجود این امکانات تبلیغی، باعث می‌شود تا سطح اعتبار شما در کسب و کارتان به نمایش درآید. از این طریق، قادر خواهید بود نظر مخاطبان بیشتری را جلب کنید. اهمیت این اصل تا جایی است که امروزه، بسیاری از برندهای بزرگ و معتبر در سطح جهان، تیم عکاسی حرفه‌ای را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرند تا امکان بیشتر دیده شدن آن‌ها و محصولات تجاری‌شان فراهم شود.

کمپین‌ های تبلیغاتی را در چه رسانه‌ هایی می‌ توان منتشر کرد؟

در حال حاضر رسانه‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی مختلف را در میان کاربران منتشر ساخت. از جمله این رسانه‌ها می‌توان کانال‌های زیر را نام برد.

رسانه‌ های چاپی و مکتوب

از جمله رسانه‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را منتشر نمود، می‌توان رسانه‌های چاپی و مکتوب را نام برد. این رسانه‌ها دارای انواع مختلفی هستند. از جمله انواع رسانه‌های چاپی می‌توان به روزنامه، ماهنامه، فصلنامه و … اشاره کرد. چاپ تراکت و بروشور و هم‌چنین چاپ کتاب‌های کاملا تخصصی در مورد کسب و کار و یا محصولات نیز، از دیگر انواع این رسانه‌ها هستند.

تلویزیون و رادیو

در حال حاضر، یکی از رسانه‌های بسیار موثر برای انجام تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی، تلویزیون است. این رسانه بیشترین میزان اثر بخشی را دارد. از طرف دیگر، رادیو یکی از قدیمی‌ترین انواع رسانه‌های جمعی در سراسر جهان است. این رسانه به دلیل سیار بودن و هم‌چنین ارتباط بیشتر با مخاطبان، اهمیت زیادی در اجرای کمپین تبلیغاتی دارد.

اینترنت و فضای وابسته به آن

لازم به ذکر است که در شرایط امروز، اینترنت یکی از گسترده‌ترین بسترهای ارتباطی در سطح جهان است که در بازاریابی محصولات و برندهای مختلف نیز اهمیت قابل توجهی دارد. لازم است بدانید که در هر لحظه این امکان وجود دارد که میزان سلطه اینترنت در جهان افزایش بیشتری پیدا کند. بنابراین مکان مناسبی برای تبلیغات، بازاریابی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی اثر بخش است. از طرف دیگر رسانه‌هایی که بر پایه اینترنت طراحی شده‌اند نیز می‌توانند اثر بخشی قابل توجهی در کمپین‌های تبلیغاتی داشته باشند. این امکانات آنلاین می‌توانند به ایجاد هدفمندی مناسب و موثر کمک کنند. از طرف دیگر این نوع از فضاها، جهانی هستند و هزینه منطقی را برای تبلیغ و معرفی کسب وکارها ایجاد خواهند کرد. اثر بخشی بسیار بالا و هم‌چنین قابلیت تحلیل و نقد توسط این رسانه‌ها نیز باعث می‌شود تا تبلیغات به صورت گسترده‌تر و بهینه‌تر انجام گیرد.

مطالب پیشنهادی :
استراتژی های بازاریابی (marketing strategy)

 

چطور کمپین‌ های تبلیغاتی تاثیر گذار و موفق خواهند بود؟

کمپین‌های تبلیغاتی موثر و موفق دارای چندین ویزگی قابل توجه هستند. بنابراین برای ایجاد کمپین‌های موثر باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید.

تناسب با کسب و کار

از جمله ویژگی‌های کمپین موفق، می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای تاثیر گذار بودن یک کمپین تبلیغاتی، باید بدانید که کمپین مورد نظر شما، متناسب با کسب و کارتان طراحی شده است یا نه. در صورتی که این کمپین به طور مخصوص برای کسب و کار شما طراحی شده باشد می‌تواند محصولات و هم‌چنین برند شما را به درستی معرفی کند.

در نظر گرفتن دقیق اهداف

از طرف دیگر و برای ایجاد یک کمپین موفق و تاثیر گذار لازم است اهداف و هم‌چنین عوامل موثر در کمپین خود را به طور ویژه در نظر داشته باشید. برای نمونه، لازم است بدانید که در صورتی که شما هدف خود را از اجرای کمپین تبلیغاتی، فروش بیشتر محصولات قرار داده‌اید، این میزان از فروش بیشتر، به طور دقیق، چه میزانی را در بر می‌گیرد و یا از این طریق، شما قصد دارید چه میزانی از خدمات را به مخاطبان ارائه دهید.

نمونه کمپین تبلیغاتی

داشتن معیار سنجش و ارزیابی

از دیگر نکاتی که لازم است برای داشتن کمپین موفق و اثر گذار به آن توجه داشته باشید این است که معیار سنجش و ارزیابی شما چیست. بنابر این عامل باید به این اطمینان دست یابید که ابزارهای شما برای ردیابی معیارهای‌تان به درستی انتخاب شده‌اند. بنابراین لازم است برای هر یک از معیارهای خود، مبنای مشخصی را تعیین کنید و در اجرای کمپین موفق، مورد استفاده قرار دهید.

بودجه مناسب

از دیگر ویژگی‌های مورد توجه کمپین‌های موفق، می‌توان به عامل و فاکتور بودجه اشاره کرد. بنابراین و برای اینکه بتوانید کمپینی موفق به نمایش در آورید لازم است حتما بودجه مورد نیاز برای انجام این کار را در نظر داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید این عامل و میزان در اختیار داشتن آن، بر تعیین و انتخاب استراتژی‌های بازاریابی، اثر گذار خواهد بود.

انتخاب رسانه

انتخاب رسانه و کانال‌های ارتباطی موثر و متناسب با هدف، از دیگر ویژگی‌هایی است که برای داشتن یک کمپیین تبلیغاتی موثر و موفق نباید از آن غفلت کنید. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که در شرایط معمول، برخی از رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی، بیشتر از سایر انواع این کانال‌ها می‌توانند شما را راحت‌تر به هدف خود برسانند. بنابراین لازم است سعی داشته باشید رسانه مورد نظر را مطابق با نوع نیاز خود و هدف و کسب و کارتان انتخاب کنید.

تدوین برنامه عملیاتی و اجرای آن

برای اینکه یک کمپین تبلیغاتی موثر و موفق داشته باشید لازم است یک برنامه عملیاتی منظم در نظر بگیرید و به طور دقیق مطابق با آن پیش بروید. در این برنامه باید همه چیز مو به مو مشخص شده باشد. از این طریق مسیر دستیابی به هدف و هم‌چنین ارزیابی از فعالیت‌های انجام شده، آسان‌تر خواهد شد. اجرای تمامی برنامه‌های مورد نظر و هم‌چنین اندازه گیری نتایج کار، از دیگر عواملی است که می‌تواند کمپین شما را به یک کمپین تبلیغاتی موثر و موفق تبدیل کند. از این طریق قادر خواهید بود به جلب توجه و جذب هر چه بیشتر و موثرتر مخاطب اقدام کنید. هم‌چنین می‌توانید ارتباط بیشتر و ارزشمندتری با مخاطب برقرار نمایید و برند خود را به وی معرفی کنید.

مطالب پیشنهادی :
استند تبلیغاتی چیست؟ نکات مهم برای طراحی استند تبلیغاتی

مجریان کمپین‌ های تبلیغاتی چه کسانی هستند؟

مجریان کمپین‌های تبلیغاتی، آژانس‌ها، شرکت‌ها، تیم‌ها و یا افرادی هستند که در زمینه تبلیغات و راه اندازی کمپین‌های موثر و موفق تبلیغاتی و انجام فعالیت‌های بازاریابی، دارای تخصص و تجربه هستند. این دسته از شرکت‌ها و یا افراد می‌توانند عملیات ویدیو مارکتینگ (بازاریابی ویدیویی)، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و هم‌چنین طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی را بر عهده بگیرند و آن‌ها را از طریق رسانه‌های مختلف ازجمله اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و … در میان مخاطبان هدف، انتشار دهند. فروش محصول در اینستاگرام با راه اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام یکی از این روش ها است. انجام این امور توسط این افراد موجب می‌شود تا کسب و کارها بتوانند به رشد مورد نظر خود دست یابند و برند و محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنند.

انواع کمپین تبلیغاتی

1 کمپین تبلیغاتی آنلاین
2 کمپین تبلیغاتی آفلاین
3 کمپین‌های چند کاناله
4 کمپین تبلیغاتی کوتاه‌مدت
5 کمپین تبلیغاتی بلند ‌مدت
6 کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی
7 کمپین تبلیغاتی مسابقه ای
8 کمپین تبلیغاتی 360 درجه

 

 

دانلود نمونه پروپوزال کمپین تبلیغاتی

 

سوالات متداول کمپین تبلیغاتی

1-کمپین تبلیغاتی آنلاین 2-کمپین تبلیغاتی آفلاین 3-کمپین‌های چند کاناله 4-کمپین تبلیغاتی کوتاه‌مدت 5-کمپین تبلیغاتی بلند ‌مدت 6-کمپین تبلیغاتی شبکه های اجتماعی 7-کمپین تبلیغاتی مسابقه ای 8-کمپین تبلیغاتی 360 درجه
کمپین تبلیغاتی را می‌توان مجموعه‌ای از اقدامات چند جانبه تبلیغاتی به شمار آورد. این دسته از کمپین‌ها دارای هدف مشخصی هستند و مخاطبانی ویژه را برای انجام فعالیت‌های بازاریابی و اجرای تبلیغات، مورد توجه قرار می‌دهند و سپس از طریق برنامه ریزی بسیار دقیق، سعی می‌کنند پیام مناسب و مورد نظر خود را در زمان مشخص و مناسب و با در نظر گرفتن بودجه و هزینه مورد نیاز، ارسال کنند تا از این طریق، تعداد بیشتری از افراد و مخاطبان، ترغیب به استفاده از یک کالا و یا محصولات یک برند شوند و سعی کنند با مالک کمپین ارتباط برقرار نمایند
برای اینکه بتوانید یک کمپین تبلیغاتی مناسب و موثر، طراحی کنید لازم است به چند بخش آن توجه داشته باشید. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تحقیقات مورد نیاز در مورد محصول و مخاطبان و همچنین رسانه مورد نظر، اشاره کرد.
در حقیقت، عکس‌های تبلیغاتی خلاقانه به عکس‌هایی گفته می‌شود که برند و یا محصول شما را متفاوت از سایر رقبای کاری‌تان به نمایش در خواهند آورد.
کمپین‌های تبلیغاتی موثر و موفق دارای چندین ویزگی قابل توجه هستند. بنابراین برای ایجاد کمپین‌های موثر باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید.
مجریان کمپین‌های تبلیغاتی، آژانس‌ها، شرکت‌ها، تیم‌ها و یا افرادی هستند که در زمینه تبلیغات و راه اندازی کمپین‌های موثر و موفق تبلیغاتی و انجام فعالیت‌های بازاریابی، دارای تخصص و تجربه هستند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا