دیجیتال مارکتینگ

استراتژی های بازاریابی (marketing strategy)

انواع استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ استراتژی

5/5 - (3 امتیاز)
استراتژی بازاریابی، شما نمی‌توانید در هیچ زمینه‌ای از زندگی خود بدون داشتن استراتژی به موفقیت برسید، در مورد بازاریابی هم همینطور است. بازاریابی یک فعالیت مستقل و متمایز از سایر جنبه‌های کسب و کار نیست. بازاریابی یک تلاش مشترک است که شامل همکاری بخش‌های خلاق، مالی، فروش و فنی است و بدون استراتژی‌های بازاریابی بازاریابی صحیح نمی‌توان به اهداف بزرگ سازمان دست یافت. در ادامه تعریف می‌کنیم که استراتژی بازاریابی چیست و چگونه می‌توان از آن در کسب و کار خود با موفقیت استفاده کرد.

 

استراتژی بازاریابی اولیه شامل چه مراحلی است

تعریف شرایط یک استراتژی بازاریابی

به طور اساسی یک استراتژی بازاریابی تمام جنبه‌های فعالیت فروش شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و آن را به گونه‌ای ترکیب می‌کند که همه بخش‌ها بدانند که در چه زمینه‌ای است. از این رو استراتژی بازاریابی فرآیندی است که به سازمان اجازه می‌دهد تا بر منابع موجود تمرکز کرده و از آنها به بهترین شکل ممکن برای افزایش فروش و به دست آوردن ویژگی‌های برتر بر رقبا استفاده کند.

هیچ استراتژی بازاریابی نمی‌تواند بدون تعیین اهداف تجاری آغاز شود زیرا این مورد جز اهداف بلندمدت سازمان است، یعنی جایی که می‌خواهد خود را ببیند، مثلاً پنج سال آینده در کجا قرار گرفته است. البته اهداف تجاری برای هر طرح بازاریابی نیز وجود خواهد داشت. یکی دیگر از جنبه‌های استراتژی بازاریابی، آمیخته بازاریابی است که می‌تواند به محصولات، قیمت گذاری، مکان و تبلیغات تقسیم شود.

با کنار هم قرار دادن همه این اطلاعات باید با طبقه بندی استراتژی‌های بازاریابی خود، به طور خاص برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت بازاریابی (تقویت فروش، دستیابی به مشتریان فعلی و غیره) و اهداف بلند مدت کسب و کار (خروج رقبا، توسعه) را مشخص کنید.

مطالب پیشنهادی :
استند تبلیغاتی چیست؟ نکات مهم برای طراحی استند تبلیغاتی

 

اهمیت استراتژی‌های بازاریابی در رونق کسب و کار

همانطور که پیش‌تر گفته شد استراتژی بازاریابی به ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها کمک می‌کند و بهره‌وری سازمانی را بهبود می‌بخشد. بنابراین تیم توسعه محصول دست در دست بخش تبلیغات می‌رود تا مرتبط ترین پیام بازاریابی را ارائه دهد. در ادامه سه ​​مزیت توسعه استراتژی‌های بازاریابی برای شما وجود دارد:

 

1. توزیع کارآمدتر می‌شود

هنگامی‌که استراتژی بازاریابی شما در حال انجام است تمام جزئیات لازم را می‌دانید، مانند اینکه مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چه محدوده قیمتی می‌توانید ارائه دهید. این به شما کمک می‌کند تا موثرترین ابزار را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر به جمعیت جوان‌تری سرویس می‌دهید، می‌توانید با استفاده از خدماتی مانند زرین‌پال و کارت‌های اعتباری، گزینه‌های مختلف پرداختی را به آنها ارائه دهید. در واقع ارائه روش‌های خرید آسان به مشتریان راهی عالی برای افزایش فروش و بهبود وفاداری مشتری است.

2. تصویر برند ایجاد می‌شود

هیچ کسب‌وکاری در دنیا نمی‌تواند برای مدت طولانی بدون تصویر برند مستحکم دوام بیاورد و این جنبه دیگری است که در این زمینه استراتژی بازاریابی به کمک شما می‌آید. هنگام خرید رسانه و قرار دادن تبلیغات در پلتفرم‌هایی که مطابق با تصویر برند شما نیستند، مقدار زیادی پول تبلیغات هدر می‌رود، در نتیجه باید تصویری دقیق در رسانه‌ای مربوط به خود منتشر کنید تا به خوبی در بازار جا بیافتید.

3. ایجاد محصولاتی که می‌فروشند

بازاریابی فقط به معنای تبلیغ تولید فعلی شما نیست، بازاریابی رسیدن به قلب مشتریان و درک نیازهای آنها است و اگر فکر می‌کنید که محصولات شما تقاضای مشتری را درک نمی‌کند، باید پیشنهادات خود را دوباره طراحی کنید. این بهترین راه برای خدمت به مشتریان و تثبیت موقعیت خود در بازار است و با تغییر تکنولوژی و اقتصاد، باید خود را دوباره به روز کنید و اینجاست که استراتژی‌های بازاریابی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

نکته اصلی این است که اگر می‌خواهید محصولات مناسب را با قیمت مناسب به افراد مناسب با روش‌های تبلیغ و توزیع مناسب بفروشید، یک استراتژی بازاریابی برای شما ضروری است که این شامل تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند PEST (تحلیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری) و تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) می‌شود.

مطالب پیشنهادی :
چگونه یک کمپین بازاریابی بهتر با بروشور اجرا کنیم

مزایای استراتژی‌های بازاریابی

این واقعیت که بازاریابی برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است و به آنها اجازه می‌دهد به طور مؤثر و در نهایت با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنند بر هیچ کسی پوشیده نیست. با این حال بازاریابی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق کافی نیست، شما به یک برنامه روشن نیاز دارید که مسیری را که می‌خواهید برای رسیدن به اهداف کسب و کار طی کنید مشخص کند. اینجاست که یک استراتژی بازاریابی وارد عمل شده و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که:

  • برای رسیدن به یک رقابت پایدار، برتری یک کسب و کار را نسبت به رقبای رقیب خود تعریف کنند.
  • توسعه و ترویج محصولات یا خدمات کسب و کار با بهترین پتانسیل سودآوری را طراحی کنند.
  • شناسایی رویکرد مخاطبان و همچنین درک بیشتر نیازهای مصرف‌کنندگان از طریق اطلاعات جمع آوری شده توسط تحقیقات بازار را انجام دهند.
  • استفاده بهینه از منابع شرکت برای رسیدن به بازار هدف و تبدیل آنها به مشتریان وفادار را میسر می‌کند.
  • ایجاد برنامه‌های سازمانی و عملیاتی که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند آسان می‌شود.
  • استراتژی‌های بازاریابی به صاحبان کسب و کار و بازاریابان دیدی چشمگیر از جنبه‌های خاص یک کسب و کار (فعالیت‌های فروش یا بازاریابی) می‌دهد.
  • بدون استراتژی بازاریابی شما فاقد تمرکز بوده و بدون تمرکز به سادگی به جایی نخواهید رسید و در رسیدن اهدافی که تعیین کرده‌اید شکست خواهید خورد. در نتیجه تمام تلاش‌های بازاریابی شما بیهوده و بی‌ارزش می‌شود.

 

انواع استراتژی‌های بازاریابی

این روزها به دلیل پیچیدگی‌های دنیای بازاریابی، انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی به وجود آمده است. بر اساس نیازهای کسب و کارتان، داده‌های مخاطبان هدف و مشخصات محصولاتتان می‌توانید استراتژی بازاریابی مناسب خود را انتخاب کنید.

 

استراتژی بازاریابی پورتفولیو

استراتژی پورتفولیو محصول به عنوان مجموعه‌ای جامع از تمام محصولات یا خدمات کسب و کار به بازار هدف استفاده می‌شود. این نوع استراتژی به عنوان یک عنصر مهم از کل استراتژی کسب و کار عمل کرده و در آن باید به موارد زیر اشاره شود:

  • ارائه یک دید پرنده از عملکرد مالی کسب و کار در رابطه با محصولات و خدمات ارائه شده
  • اجازه دادن به سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل برای انجام تحقیقات مربوط به سهام و تجزیه و تحلیل ROI سرمایه گذاری
  • ارائه اطلاعات حیاتی مانند محصولات با حاشیه سود بالا، چشم انداز رشد برند، سهم درآمد هر محصول، سهم بازار محصولات، ریسک‌ها و رهبری بازار
  • در نهایت در این نوع استراتژی اطمینان حاصل کنید که منابع کسب و کار می‌تواند به سمت توسعه هر محصول متناسب با اولویت آن باشد.
مطالب پیشنهادی :
تبلیغات کلیکی (PPC) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گفتنی است این نوع استراتژی زمانی مفید است که کسب و کار شما هزاران محصول در دسته‌های مختلف داشته باشد. می‌توانید کل مجموعه محصولات قدیمی، موجود و آینده را برای توسعه برند در بلندمدت تجسم کنید.

 

انواع استراتژی بازاریابی

 

استراتژی بازاریابی وفاداری

از آنجایی که سفر مشتری این روزها به یک تجربه نام تجاری غیرخطی بدون تاریخ پایان تبدیل شده است، کسب و کارها باید توجه خود را از پیشنهادات یکبار مصرف به یک رابطه طولانی مدت‌تر معطوف کنند. بازاریابی وفاداری یک استراتژی است که بر ایجاد وفاداری مشتری و ایجاد انگیزه برای خریدهای بعدی تمرکز دارد. این نوع استراتژی با بازاریابی و فروش متفاوت است که هدف آن افزایش فروش است.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا برای بازاریابان مدرن چیز جدیدی نیست. این نوع بازاریابی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و با ارزش متمرکز است و اهداف مدیریت بازاریابی زیر را دنبال می‌کند:

  • جذب و حفظ مخاطب از طریق محتوای واقعاً جذاب و مفید به جای ارائه محصولات و خدمات متنوع
  • تأثیرگذاری بر مخاطبان هدفمند برای انجام اقدامات سودآور بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم
  • تقویت اثربخشی تبلیغات و همچنین موقعیت شما برای ترافیک ارگانیک طولانی مدت
  • یک استراتژی بازاریابی محتوا خوب به طور دقیق نقشه راه مخاطبین هدف و KPIهای شما را برای تمام محتوای تولید شده در حال حاضر و حتی در آینده ترسیم می‌کند.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

کسب و کارها استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با استفاده از فناوری‌ها و رسانه‌های دیجیتال برنامه‌ریزی می‌کنند. به عبارت دیگر بازاریابی آنلاین و اینترنتی ابزارهای دیجیتال محسوب می‌شود. به طور معمول یک استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل تاکتیک‌های زیر است:

هر کدام از این موارد را می‌توان در برنامه‌های بازاریابی بسیار خاص برای حمایت از استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال توسعه داد. هر کدام از کانال‌های مطرح شده بالا دنیای بسیار وسیعی است که قبل از شروع آنها باید روی استراتژی‌های اجرایی‌شان متمرکز بود.

مطالب پیشنهادی :
توییتر مارکتینگ چیست؟

 

استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

این نوع استراتژی تحت تأثیر توسعه رسانه‌های اجتماعی، نزدیک شدن و برقراری ارتباط با تعداد زیادی افراد برای اهداف مختلف بازاریابی است. فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب سه رسانه محبوب هستند که فرصتی منحصر به فرد برای سرمایه گذاری کسب و کارها در تعامل با مشتری ارائه می‌دهند ولی در ایران اینستاگرام جا افتاده‌تر است که می‌توان حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد. یک استراتژی رسانه اجتماعی را می‌توان به ساده‌ترین راه از طریق سؤالات زیر تعریف کرد:

  • از طریق استراتژی رسانه‌های اجتماعی می‌خواهید به چه اهدافی برسید؟
  • مخاطبان هدف شما در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟
  • کجا قرار است به اشتراک بگذارید؟
  • برای چه طیف سنی قرار است محتوا تولید کنید؟
  • کانال‌های تبلیغاتی شما در رسانه‌های اجتماعی همکاران‌تان چیست؟

 

 

سوالات متداول استراتژی بازاریابی

بازاریابی یک تلاش مشترک است که شامل همکاری بخش‌های خلاق، مالی، فروش و فنی است و بدون استراتژی‌های بازاریابی بازاریابی صحیح نمی‌توان به اهداف بزرگ سازمان دست یافت.
همانطور که پیش‌تر گفته شد استراتژی بازاریابی به ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها کمک می‌کند و بهره‌وری سازمانی را بهبود می‌بخشد.
این واقعیت که بازاریابی برای هر نوع کسب‌وکاری ضروری است و به آنها اجازه می‌دهد به طور مؤثر و در نهایت با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنند بر هیچ کسی پوشیده نیست.
این روزها به دلیل پیچیدگی‌های دنیای بازاریابی، انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی به وجود آمده است. بر اساس نیازهای کسب و کارتان، داده‌های مخاطبان هدف و مشخصات محصولاتتان می‌توانید استراتژی بازاریابی مناسب خود را انتخاب کنید.
این نوع استراتژی تحت تأثیر توسعه رسانه‌های اجتماعی، نزدیک شدن و برقراری ارتباط با تعداد زیادی افراد برای اهداف مختلف بازاریابی است. فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب سه رسانه محبوب هستند که فرصتی منحصر به فرد برای سرمایه گذاری کسب و کارها در تعامل با مشتری ارائه می‌دهند ولی در ایران اینستاگرام جا افتاده‌تر است که می‌توان حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد.
‫5/5 ‫(1 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا