تولید محتوا

آموزش ساخت موشن گرافیک با موبایل

موشن گرافی جذاب با اپلیکیشن های گوشی

4.7/5 - (4 امتیاز)

ساخت موشن گرافیک با موبایل، امروزه که استفاده از ویدیوها در حال افزایش است، فرصت های پخش در رسانه ها نیز بیش از پیش امکان پذیر شده که یکی از جذاب ترین این موارد موشن گرافیک است. این ویدیوهای متحرک که دارای یک داستان سرایی فوق العاده هستند در حال حاضر در همه جا از تبلیغات گرفته تا شبکه های اجتماعی مشاهده می شوند. این ابزار جذاب می تواند داستانی خلاقانه را بدون محدودیت ویدیویی تعریف کند به گونه ای که امروزه ساخت موشن گرافیک با موبایل نیز امکان پذیر شده است.
عناصر بسیاری در موشن گرافیک وجود دارند، از فیلمنامه و صدا گرفته تا طراحی و انیمیشن به کار رفته در آن، که اگر هر یک از این اجزا ضعیف اجرا شوند، در نهایت محصول نهایی به اندازه کافی موثر و جذاب نخواهد بود. اگر علاقه مند به ساخت اولین موشن گرافیک خود هستید و یا می خواهید به خوبی موشن گرافیک تولید کنید ما می توانیم به صورت گام به گام به شما کمک کنیم.، پس با ما همراه باشید.

 

 ساخت موشن گرافیک با اینشات

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک که گاهی اوقات به طور اختصار به آن موگراف نیز گفته می شود قطعاتی از انیمیشن یا فیلم های دیجیتالی هستند که می توانند توهم حرکت یا چرخش را برای افراد ایجاد کنند و به طور معمول در آنها از انیمیشن و ترکیب صدا استفاده می شود. در حال حاضر این اصطلاح به کاربرد انیمیشن، جلوه های ویدیو، فیلم، تلویزیون و سایر برنامه های تعاملی اشاره دارد.
در یک توضیح ساده تر می توان گفت موشن گرافیک به گرافیک های متحرکی گفته می شود که یک داستان را روایت می کنند. داستان های موشن گرافیک را می توان از طریق متون متحرک، تصاویر متحرک یا هر دو بیان کرد و می توانند به صورت دو بعدی یا سه بعدی باشند.
موشن گرافیک یک روشی استثنایی به جهت برقراری ارتباط با بیننده بوده و می تواند به یک داستان عمق بیشتری ببخشد و پیامی را با موسیقی و انیمیشن به ما ارائه دهد. در حال حاضر از موشن گرافیک در ایجاد تبلیغات، برنامه های مختلف تلویزیون، توضیحات مفهومی و به اشتراک گذاشتن یک ویدیوی محصول استفاده می شود که این امر می تواند به انتقال یک پیام به افراد کمک کند.

آیا می توان موشن گرافیک را بر روی موبایل انجام داد؟

با توجه به هوشمند شدن روز افزون تلفن های همراه و کاربردی شدن هر چه بیشتر آنها، در حال حاضر می توان بسیاری از کارهایی را که در چندین سال گذشته تنها با سیستم های کامپیوتری انجام می شد، به کمک گوشی های هوشمند نیز انجام داد، که یکی از این کارها ساخت موشن گرافیک با موبایل است.
شما می توانید با استفاده از ابزارهای موجود در فروشگاه هایی همچون گوگل پلی برنامه مورد نظر خود را دانلود کنید و موشن گرافیک را با کمک تلفن همراه خود انجام دهید. اما لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که به طور حتم نمی توانید موشن گرافیک را به جذابیتی که در سیستم های ویندوز انجام می شود تولید کنید. با این حال با سرعت بالایی که فناوری گوشی های هوشمند دارند این احتمال وجود دارد که روزی بتوانید تنها با استفاده از تلفن همراه خود موشن گرافیک هایی را در سطح استودیویی تولید کنید.

مطالب پیشنهادی :
معرفی و آموزش برنامه های ساخت ویدیو برای اینستاگرام

موارد استفاده از موشن گرافیک

در حالت کلی از موشن گرافیک برای توضیح تصویری برنامه برای مخاطبان استفاده می شود. همان طور که خودتان نیز می دانید از موشن گرافیک معمولا در موارد زیر استفاده می شود:

  • استوری های اینستاگرام
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • ویدیوهای تبلیغاتی محصول
  • عرضه محصول
  • معرفی اپلیکیشن ها

چرا انیمیشن ها تا این حد موثر هستند؟

قبل از تصمیم گیری برای استفاده از موشن گرافیک در پروژه خود باید یک سری نکات مثبت و منفی را در خصوص این امر بدانید و سپس اقدام به تولید موشن گرافیک کنید.

مزایای موشن گرافی:

  • استفاده از ابزار حرکتی می‎ تواند توجه افراد را جلب کند: در حالت معمول چشمان ما به چیزهای متحرک توجه می کنند و باعث جلب نظر ما می شوند. به همین دلیل یکی از مزایای این انیمیشن ها جلب توجه مردم است.
  • حرفه ای بودن در کار: به کارگیری موشن گرافیک می تواند منجر به حرفه ای شدن شما و کسب و کارتان شود و به جذابیت مفهوم کار شما بپردازد.
  • تمایز از دیگران: در دنیای امروز که محتواهای ثابت در همه جا قرار گرفته اند شما می‎توانید با به کار بردن انیمیشن و تولید موشن گرافیک از بقیه افراد متمایز شده و جذابیت کار خود را افزایش دهید.

معایب موشن گرافی:

  • نامناسب بودن برای بیماران اختلال بینایی: درست است که بسیاری از مردم با افکت های بسیار و تحرک زیاد تصاویر مشکل داشته و آن را آزاردهنده می دانند، اما در این بین افرادی نیز وجود دارند که مبتلا به اختلالات ناشی از بینایی هستند. بنابراین بهتر است در مراحل طراحی، حساسیت بینایی این افراد را نیز در نظر داشت و جلوه های انیمیشنی و تحرکات بسیار را به حداقل رساند.
  • زمان: مهم ترین دارایی افراد زمان بوده، حال طراحی برخی از انیمیشن ها بسیار زمان بر بوده به گونه ای که برخی از افراد را از ادامه کار خسته می کند.

 

نحوه ایجاد موشن گرافیک با نرم افزار Previewed

ابزارهایی برای ایجاد موشن گرافیک در موبایل

با توجه به موارد فوق و برنامه ریزی صحیح به جهت به کارگیری از آنها، حال لازم است با برخی از ابزارها و گزینه هایی که می توانند به سادگی برای ایجاد انیمیشن ها در موبایل استفاده شوند آشنا شویم. ما در این بخش تنها دو مورد از ابزار را به همراه کاربرد آنها ذکر کرده و در نهایت چند برنامه مناسب به جهت تولید موشن گرافیک را برای شما معرفی خواهیم کرد.

Previewed: این برنامه دارای مجموعه ای از صحنه های انیمیشن از پیش ساخته شده در تلفن همراه بوده که می توانند پس از تولید به صورت مستقیم در مرورگر وب شما ارائه شوند. با کمک این ابزار می توانید ظاهر و احساس انیمیشن های خود را کاملا سفارشی کرده و آن را به ابزاری عالی به جهت ارائه صحنه های با وضوح بالا تا 4K تبدیل کنید. این برنامه بر روی جدیدترین دستگاه های تلفن همراه و تبلت قابل نصب بوده و کاربردی ساده و آسان دارد. برنامه Previewed به صورت رایگان عرضه شده و کابرد آن به صورت آنلاین بوده و کار با آن بسیار ساده است به همین دلیل نیازی به دانلود نرم افزار و یا افزونه اضافی نخواهید داشت.

مطالب پیشنهادی :
توليد محتوا، کامل ترین روش سال (2021)

Adobe AE : در کنار برنامه قبلی که معرفی کردیم و به صورت رایگان عرضه می شود، شما می توانید از نرم افزار Adobe AE که اختصار عبارت Adobe After Effects است نیز به جهت تولید موشن گرافیک استفاده کنید. برنامه Adobe AE رایگان نبوده و در صورتی که بودجه کمی دارید، باید قبل از تهیه آن به خوبی فکر کنید. شما پس از دانلود این برنامه باید مجوز آن را خریداری کرده، قالب های متحرک بخرید و در برخی مواقع احتیاج است که حتی یک فریلنسر را استخدام کنید. استفاده از نرم افزار Adobe AE بسیار پیچیده تر از نرم افزار Previewed بوده اما این نکته را در نظر داشته باشید که این برنامه می تواند جلوه های حرکتی فوق العاده واضحی را برای پروژه شما ایجاد کند.

نحوه ایجاد موشن گرافیک با نرم افزار Previewed

از آنجایی که این نرم افزار کاربردی ساده و راحت دارد و راهنمای بسیاری در خصوص نحوه ایجاد موشن گرافیک با نرم افزار AE وجود دارد ما در این بخش به نحوه کار نرم افزار Previewed خواهیم پرداخت.

1- الگوی ویدیوی تبلیغاتی مورد نظر خود را انتخاب کنید: در میان الگوهای تبلیغاتی که در برنامه تلفن همراه شما وجود دارد پیمایش کنید تا بتوانید الگوی مناسب با شرایط خود را پیدا کنید. در غیر این صورت اگر مایل هستید این کار را به صورت سفارشی انجام دهید می توانید با انتخاب یک الگوی خالی از ابتدا کار خود را شروع کنید.

2- سفارشی سازی: پیش نمایش برنامه این امکان را به شما امکان می دهد تا تمامی جنبه های انیمیشن خود را سفارشی کرده و نتیجه کار خود را مشاهده کنید. برای این سفارشی سازی می توانید حرکت و چرخش شی، متون، زوایای دوربین و غیره را کنترل کنید.

3- تغییر عناصر صحنه: در نوار هدر ویرایشگری که در دستگاه موبایل یا تبلت شما وجود دارد می توانید به متن، ابزارهای پس زمینه و غیره دسترسی پیدا کنید. از این ابزار برای ایجاد عنوان با فونت های سفارشی، اضافه کردن چندین شی و تنظیم محیط انیمیشن سه بعدی خود استفاده کنید.

 

ابزارهایی برای ایجاد موشن گرافیک در موبایل

 

همان طور که در عکس بالا می بینید این برنامه از دستگاه های مختلفی با سیستم عامل هایی همچون اندروید، IOS، تبلت، لپ تاپ و دستگاه های مانیتور و آیفون، آی پد، مک بوک اپل نیز پشتیبانی می کند.

 

افکت های حرکتی را با استفاده از فریم های کلیدی اضافه کنید.

حتما می دانید که فریم های کلیدی می توانند انیمیشن را کنترل کنند. این فریم ها توصیف می کنند که انیمیشن در یک لحظه خاص از زمان چگونه باید باشد. برای افزودن یک فریم کلیدی جدید، باید موارد زیر را در پیش گیرید:

  1. لایه ای را که در حال اصلاح آن هستید انتخاب کنید.
  2. نوع فریم کلیدیی را که می خواهید اضافه شود، انتخاب کنید. می‎توانید این موارد را از بین انواع موقعیت، چرخش و مقیاس انتخاب کنید.
  3. تایم لاین را به نقطه خاصی از زمان که در نظر دارید و می خواهید یک توقف جدید در آن ایجاد شود، منتقل کنید.
  4. با کشیدن انگشت خود و یا استفاده از ماوس در سیستم های ویندوز و مک، شی مورد نظر در صفحه را حرکت دهید. در این صورت فریم کلیدی جدید به طور خودکار ایجاد می شود.
مطالب پیشنهادی :
🖺 آموزش تولید محتوا به زبان انگلیسی

بهترین برنامه های ساخت موشن گرافیک برای موبایل

 

4- پخش و دانلود انیمیشن: هنگامی که انیمیشن را پخش کردید و از نتیجه خود راضی بودید، می توانید انیمیشن خود را در فرمت هایی همچون mp4، webm و png ایجاد کنید. برای این کار بر روی دکمه دانلود در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید تا انیمیشن نهایی خود را رندر کرده و فرآیند دانلود شروع شود.
در حال حاضر به دلیل کاربردی شدن هر چه بیشتر موبایل ها و تبلت می توانید در صورت علاقه مندی به موشن گرافیک به راحتی انیمیشن مورد نظرتان را ایجاد کنید. به طور حتم این نرم افزارها در آینده دارای کاربردی فراتر خواهند بود و می توانند به خوبی یک استودیو و سیستم کامپیوتری، موشن گرافیک‎های حرفه ای را برای شما تولید کنند.

 

بهترین برنامه های ساخت موشن گرافیک برای موبایل

در چندین سال گذشته تنها می توانستیم موشن گرافیک را با سیستم های کامپیوتری انجام دهیم اما امروزه امکان ساخت آنها با موبایل هم فراهم شده به گونه ای که ما در این مطلب به آموزش ساخت موشن گرافیک با موبایل پرداختیم و در این بخش می خواهیم به معرفی چند برنامه کاربردی در این زمینه بپردازیم.
پیدا کردن یک برنامه انیمیشن عالی که استفاده از آن آسان باشد و نتایج عالی را در سریع ترین زمان ممکن ایجاد کند، کار ساده ای نخواهد بود و در حال حاضر حجم عظیمی از ابزارها و نرم افزارها در بازار وجود دارد که می توانند به خوبی کار موشن گرافیک را انجام دهند.
در این بخش خلاصه ای متنوع از بهترین برنامه های انیمیشن برای سیستم عامل های Android و iOS معرفی می شود تا بتوانید بدون در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی خود از این برنامه ها نهایت استفاده را ببرید. این برنامه ها مناسب برای تمامی سطوح بوده و نیاز به مهارت های بالایی به جهت استفاده از آنها نخواهید داشت.
این برنامه های ساخت موشن گرافیک برای سیستم عامل های اندروید و iOS به صورت رایگان و پولی هستند و می توانند امکانات مناسبی را برای شما فراهم سازند.

  1. FlipaClip انیمیشن کارتونی: مناسب برای سیستم عامل های اندروید، آیفون و آیپد و عرضه شده به صورت رایگان.
  2. Adobe Spark: مناسب برای سیستم عامل های اندروید و آیفون. شروع برنامه به صورت رایگان و با ویژگی های محدود بوده و پس از آن نیاز به خرید برنامه خواهید داشت.
  3. Animation Desk Classic: مناسب برای سیستم عامل های اندروید و آیفون و عرضه شده به صورت پولی.
  4. PicsArt Animator – GIF & Video: مناسب برای سیستم عامل های اندروید، آیفون و آیپد و عرضه شده به صورت رایگان.
  5. Animoto Video Maker: مناسب برای سیستم عامل آیفون. عرضه شده به صورت رایگان و ایجاد ویدیوهای نامحدود و امکان خرید اشتراک حرفه ای به جهت انجام کارهای تجاری نیز وجود دارد.
  6. Stop Motion Studio: مناسب برای سیستم عامل های اندروید، آیفون و آیپد و عرضه شده به صورت رایگان.
  7. GIFMob: مناسب برای سیستم عامل های اندروید و آیفون و عرضه شده به صورت رایگان.
  8. LookSee Animator: مناسب برای سیستم عامل اندروید و عرضه شده به صورت رایگان.
  9. I Can Animate: مناسب برای سیستم عامل آیفون و نیاز به 4 دلار هزینه.
  10. StickDraw – Animation Maker: مناسب برای سیستم عامل اندروید و عرضه شده به صورت رایگان.
  11. Textro: مناسب برای سیستم عامل های اندروید و آیفون و عرضه شده به صورت رایگان.
  12. Motionbook: مناسب برای سیستم عامل آیفون و عرضه شده به صورت رایگان.
  13. Pixel studio: مناسب برای آیپد و عرضه شده به صورت رایگان.
مطالب پیشنهادی :
معرفی و آموزش برنامه های ساخت ویدیو برای اینستاگرام

 

 

سوالات متداول آموزش ساخت موشن گرافیک با موبایل

موشن گرافیک که گاهی اوقات به طور اختصار به آن موگراف نیز گفته می شود قطعاتی از انیمیشن یا فیلم های دیجیتالی هستند که می توانند توهم حرکت یا چرخش را برای افراد ایجاد کنند و به طور معمول در آنها از انیمیشن و ترکیب صدا استفاده می شود. در حال حاضر این اصطلاح به کاربرد انیمیشن، جلوه های ویدیو، فیلم، تلویزیون و سایر برنامه های تعاملی اشاره دارد.
با توجه به هوشمند شدن روز افزون تلفن های همراه و کاربردی شدن هر چه بیشتر آنها، در حال حاضر می توان بسیاری از کارهایی را که در چندین سال گذشته تنها با سیستم های کامپیوتری انجام می شد، به کمک گوشی های هوشمند نیز انجام داد، که یکی از این کارها ساخت موشن گرافیک با موبایل است.
در حالت کلی از موشن گرافیک برای توضیح تصویری برنامه برای مخاطبان استفاده می شود. همان طور که خودتان نیز می دانید از موشن گرافیک معمولا در موارد زیر استفاده می شود:
  • استوری های اینستاگرام تبلیغات شبکه های اجتماعی ویدیوهای تبلیغاتی محصول عرضه محصول معرفی اپلیکیشن ها
قبل از تصمیم گیری برای استفاده از موشن گرافیک در پروژه خود باید یک سری نکات مثبت و منفی را در خصوص این امر بدانید و سپس اقدام به تولید موشن گرافیک کنید.
ساخت موشن گرافیک با موبایل رایگان است، به این صورت که شما با نصب یک اپلیکیشن خاص میتوانید یک موشن گرافیک جذاب برای خود بسازید.
با توجه به موارد فوق و برنامه ریزی صحیح به جهت به کارگیری از آنها، حال لازم است با برخی از ابزارها و گزینه هایی که می توانند به سادگی برای ایجاد انیمیشن ها در موبایل استفاده شوند آشنا شویم. ما در این بخش تنها دو مورد از ابزار را به همراه کاربرد آنها ذکر کرده و در نهایت چند برنامه مناسب به جهت تولید موشن گرافیک را برای شما معرفی خواهیم کرد.
از آنجایی که این نرم افزار کاربردی ساده و راحت دارد و راهنمای بسیاری در خصوص نحوه ایجاد موشن گرافیک با نرم افزار AE وجود دارد ما در این بخش به نحوه کار نرم افزار Previewed خواهیم پرداخت.
‫0/5 ‫(0 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا