سئو
موضوعات داغ

سئو سایت چیست؛ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدم؟

آموزش جامع SEO و بهینه سازی سایت

5/5 - (2 امتیاز)

سئو سایت، عبارت SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization است. به طور کلی، این عبارت در معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به کار می‌رود. استفاده از این امکان، برای بهبود عملکرد سایت موثر است. در حقیقت، سئو می‌تواند عملکرد سایت شما را بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو، بهبود بخشد و از این طریق، به جذب تعداد بیشتری از بازدید کنندگان منجر گردد. لازم است بدانید که چندین عامل در SEO سایت، دارای اهمیت و اثر گذار است. از جمله این موارد می‌توان کلمات به کار رفته در متن و هم‌چنین لینک‌های ووردی و خروجی آن را نام برد. بنابر این عوامل آموزش لینک سازی، خرید بک لینک، تولید محتوای مناسب و بهینه شده و … همه می‌توانند در بهینه سازی سایت شما موثر باشند.

سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، به چه معنایی است؟

به طور کلی، می‌توان بهینه سازی سایت را مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی دانست که در طراحی یک وب سایت و یا تعیین استراتژی محتوای آن انجام می‌دهیم تا از این طریق بتوانیم جایگاهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل کسب کنیم و بازدید کنندگان بیشتری نیز به دست آوریم. سئو از مجموعه فعالیت های تخصصی دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین این مفهوم تنها مربوط به موتورهای جستجو نیست. در حقیقت بخش مهمی از این فرایند، مناسب سازی و جذابیت یک سایت برای بازدید کنندگان آن است. همین عوامل باعث شده تا در حال حاضر آموزش سئو، خدمات سئو، آموزش رپورتاژ و… برای جذب مخاطب بیشتر، ضرورت پیدا کند.

آموزش سئو یادگیری سئو مبتدی تا پیشرفته [رایگان]

چرا سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؟

لازم است بدانید که در حال حاضر و در بیشتر موارد، کاربران اینترنتی، صفحات مورد نظر و نیاز خود را از طریق موتورهای جستجو پیدا می‌کنند. بنابراین بهینه سازی سایت شما راهی است برای رسیدن به بازدید بیشتر.

از طرف دیگر موتورهای جستجوی مختلف از قبیل گوگل، بینگ، یاهو و … اطلاعات و محتوایی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که این افراد به دنبال دستیابی به آن اطلاعات هستند. بنابراین از این طریق، می‌توانید در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، اعتماد بیشتری را از سمت کاربران خود به دست آورید.

به طور معمول، عباراتی که توسط کاربران مختلف جستجو می‌شوند در موتورهای جستجو حائز اهمیت اساسی هستند. از این طریق، یک شرکت و یا سازمان می‌تواند موفقیت و آینده شغلی خود را تضمین کند. در حقیقت نکته قابل توجه این است که بازدیدهایی که با استفاده از روش‌های بهینه سازی یک وب سایت به وجود می‌آیند و افزایش پیدا می‌کنند بر دیگر انواع تبلیغات، برتری دارند. از طرف دیگر استفاده از این روش‌ها در مدت زمانی طولانی‌تر و یا در دراز مدت، می‌تواند هزینه بسیار کم‌تری را نیز برای صاحب یک وب سایت فراهم نماید.

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

لازم است بدانید که تمامی موتورهای جستجو از قبیل گوگل، سیستم‌هایی کاملا هوشمند به شمار می‌روند. اما در بسیاری از مواقع به کمک کابران نیز نیاز دارند تا از طریق آنان بتوانند نتایج بهتری را ارائه و نمایش دهند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در این مسیر، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. وجود این محدودیت‌ها و موانع، برای موتورهای جستجو و هوشمند موجب شده است تا نیاز به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ضرورت داشته باشد.

مطالب پیشنهادی :
سئو سایت خبری، فواید و هزینه های آن 📰

انجام عملیات بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو، در صورتی که به درستی انجام نگیرد می‌تواند سایت شما را از دید کاربرانتان پنهان کند و از این طریق، به نتیجه عکس دست یابید. وجود هر گونه اشتباه در بهینه سازی یک وب سایت هم‌چنین موجب می‌شود تا رقبای کاری شما با استفاده از یک محتوای ضعیف بتوانند میزان بازدید و موفقیت بیشتری به دست آورند.

تکنیک‌ های موجود برای سئو سایت

به طور معمول، برای دستیابی به یک وب سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو از دو تکنیک و یا روش اساسی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به بهینه سازی کلاه سفید و بهینه سازی کلاه سیاه اشاره کرد.

تکنیک‌های بهینه سازی کلاه سیاه از جمله تکنیک‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید الگوریتم‌های موتورهای جستجو را به منظور دستیابی به افزایش رتبه و کسب جایگاه برتر، فریب دهید. با استفاده از این روش‌های غیر قانونی گوگل، یک وب سایت می‌تواند در مدت زمانی کوتاه به امتیاز و جایگاهی بالا دست یابد. اما این افزایش رتبه نقض قوانین موتورهای جستجو به شمار می‌رود و از طرف دیگر، اقدامی غیر اخلاقی است. آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل و جدیدترین الگوریتم سئو گوگل.

بنابراین و در صورتی که شما در سایت خود از تکینیک‌هایی برای بهینه سازی استفاده کنید که هدف شما از انجام این کار، کسب رضایت مشتریان باشد و در این مسیر سعی کنید تمامی اصول و قواعد قانونی بهینه سازی را در نظر بگیرید و از آن‌ها تخطی نکنید یعنی از روش بهینه سازی کلاه سفید استفاده کرده‌اید.

اما نقطه مقابل این وضعیت، زمانی است که شما از ضعف موتورهای جستجو استفاده کنید و با استفاده از تکنیک‌هایی سعی در فریب این موتورها داشته باشید و در این مسیر رضایت و یا عدم رضایتمندی کاربران را نیز در نظر نگیرید. در این صورت، روش مورد استفاده شما در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی هوشمند، روش کلاه سیاه است.

لازم است بدانید که موتور جستجوی گوگل، هر چند ماه یک بار، تکنیک‌های کلاه سیاه در بهینه سازی سایت‌ها را شناسایی می‌کند و تمامی وب سایت‌هایی را که از این روش بهره برده‌اند، جریمه و یا تنبیه می‌کند. در برخی از موارد نیز چنین وب سایت‌هایی به دلیل نقض قوانین موتورهای جستجو به طور کامل و برای همیشه حذف خواهند شد.

آموزش سئو رایگان و حرفه ای

هدف از سئو سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

هدف کلی از انجام این کار این است که به وب سایت‌های مختلف کمک شود تا بتوانند جایگاه اول نتایج جستجوی گوگل را به دست آورند. در حقیقت در مواقعی که یک سایت می‌تواند در صفحه اول جستجوهای موتور جستجو قرار بگیرد این شانس را خواهد داشت که بیشتر از دیگر سایت‌ها دیده شود و از این طریق، بازدید کنندگان بیشتری هم به دست آورد.

لازم به ذکر است که در این فرایند  یا سئو سایت خبری، هر چه میزان بازدید از یک سایت افزایش بیشتری داشته باشد محصولات و کالاهای آن وب سایت نیز در معرض دید عده بیشتری از افراد قرار خواهند گرفت. این عامل نیز کمک خواهد کرد تا فروش محصولات و کالاهای تجاری آن سایت، افزایش قابل توجهی پیدا کند و صاحب آن سایت به سود‌‌آوری و درآمد بیشتری، دست یابد.

بنابراین و به طور کلی می‌توان گفت هدف از بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو، ارتقای یک شرکت و یا افزایش دادن سودآوری آن است.

هم چنین لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فروش محصول، همیشه فروش کالاهای فیزیکی تجاری نیست. در بسیاری از مواقع صاحبان سایت‌ها می‌توانند از این طریق، محتواهای علمی و یا تولیدات آموزشی خود را نیز به فروش برسانن. و از این طریق، به سودی قابل توجه دست یابند. چراکه در بیشتر موارد، کاربران اینترنت بر روی سه نتیجه ابتدایی جستجوهای گوگل کلیک می‌کنند و وارد آن صفحات و وب سایت‌ها می‌شوند. از این میزان از کاربران، عده‌ای نیز تنها بر روی نتیجه ابتدایی جستجوها تمرکز می‌کنن.د بنابراین و به طور مسلم، سایت‌هایی که بتوانند به جایگاه اول نتایج گوگل دست یابند بازدید کننده بیشتری نیز خواهند داشت و سود بیشتر و به دنبال آن رشد بیشتر را نیز تجربه خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی :
ویژه: اشتراک سایت ahrefs رایگان شد

مراحل سئو سایت برای موتورهای جستجو

لازم است بدانید برای اینکه سایت شما بتواند از نظر موتورهای جستجو سایتی بهینه شده و مطلوب به نظر برسد باید سه عامل را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی اشاره کرد.

انجام هر یک از این مراحل و اقدامات باعث می‌شوند تا امتیاز سایت شما افزایش پیدا کند و در نتایج اولیه گوگل به چشم بیاید.

سئو فنی – سئو تکنیکال سایت (بهینه سازی تکنیکال سایت)

در این مرحله لازم است استاندارد سازی کدنویسی رعایت شود و اصول کلی انجام این کار در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، بهینه سازی یک وب سایت در طراحی آن نیز باید در نظر گرفته شود. لذا از طریق اجرای این فعالیت‌ها، می‌توانید به بهینه سازی تکنیکال یا سئو فنی سایت خود اقدام کنید.

بنابر این عامل و برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود جلب و جذب کنید لازم است در وهله اول یک وب سایت قدرتمند طراحی کنید که از نظر ظاهری نیز دارای ویژگی‌های مطلوب و قابل توجهی باشد. چنین سایتی باید به نحوی طراحی شده باشد که در هنگامی که یک کابر به آن وارد شد گیج و سردر گم نشود و به راحتی بتواند به بخش و محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. برای نمونه، وب سایت شما باید دارای دسته بندی موضوعی باشد تا از نظر بهینه سازی تکنیکال در شرایط مطلوبی واقع شده باشد.

سئو داخلی سایت (بهینه سازی درون صفحه‌ای سایت)

On page seo و یا بهینه سازی درون صفحه یک وب سایت یا سئو داخلی، به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در عناصر داخلی یک صفحه وب انجام می‌شود تا از این طریق، آن وب سایت برای موتورهای جستجو بهینه شود. از جمله اقدامات مورد نیاز در این بخش می‌توان به امنیت وب سایت مورد نظر، اشاره کرد. میزان در دسترس بودن آن وب سایت و هم‌چنین سرعت لود شدن آن نیز از دیگر اقدامات لازم برای بهینه سازی درون صفحه یک وب سایت به شمار می‌رود.

استفاده از محتوای مناسب و بهینه شده نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند به بهینه سازی درون صفحه‌ای وب سایت شما کمک کند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید به طور کامل، کنترل بهینه سازی درون صفحه وب سایت خود را در اختیار داشته باشید و با استفاده از این امکان، هر اقدامی که می‌توانید برای بهینه سازی آن انجام دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از متن خاص، عکس و تصاویر، تگ‌ها و… اشاره کرد.

در حقیقت، نکته قابل ذکر این است که تمامی تغییراتی که شما بر روی محتوای داخلی سایت خود انجام می‌دهید بر روی رتبه سایتتان اثر گذار است. بنابراین استفاده از خدمات بهینه سازی درون صفحه سایت، دارای اهمیت است و باید به دقت انجام گیرد.

دوره جامع آموزش SEO سئو

سئو خارجی سایت (بهینه سازی برون صفحه‌ای سایت)

بهینه سازی برون صفحه یک وب سایت یا سئو خارجی، درست نقطه مقابل بهینه سازی درونی و داخلی آن سایت است. در حقیقت در این روش بر خلاف بهینه سازی داخلی یک وب سایت، شما هیچ گونه کنترلی بر روی عملیات بهینه سازی نخواهید داشت. در واقع، روش بهینه سازی برون صفحه یک وب سایت به تمامی ارتقاء هایی اطلاق می‌شود که خارج از وب سایت شما انجام می‌گیرد. در حالت کلی می‌توان گفت این روش بهینه سازی وب سایت، در درجه اول بر روی تعداد پیوند دهندگان تمرکز دارد. پیوند دهندگان به معنای پیوندهایی است که در دیگر وب سایت‌ها به وجود آمده‌اند و به سایت شما اشاره می‌کنند.

مطالب پیشنهادی :
سئو سایت وردپرس از شروع تا پایان

علاوه بر عامل پیوند دهندگان و لینک‌هایی که به وب سایت شما صورت گرفته است، در این زمینه، هر اقدامی که خارج از وب سایت شما انجام گیرد و باعث شود تا  امتیاز آن افزایش پیدا کند، اثر گذار است و بهینه سازی برون صفحه‌ای را ایجاد خواهد کرد. برای نمونه می‌توان به مواقعی اشاه کرد که شما آدرس و یا لینک سایت خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام و یا اینستاگرام و … قرار می‌دهید و یا از طریق محتوای خود سعی در جذب مخاطب و کاربر، از این گونه فضاها دارید. در حقیقت در چنین مواقعی شما در حال بهینه سازی خارج از سایت خود هستید. این عامل نیز تاثیر بسیار بالایی بر روی امتیاز وب سایت شما خواهد داشت.

 

هزینه سئو سایت

قیمت سئو سایت بستگی زیادی به بزرگی پروژه و میزان هزینه ای که برای پروژه در نظر گرفته شده دارد. سئو میتواند شامل فنی و داخلی و خارجی باشد با کمتر یا بیشتر شدن بودجه سئو میتوان میزان هزینه برای هریک را کم و زیاد کرد.

 

آموزش سئو سایت

برای یادگیری سئو منابع زیادی در سطح اینترنت هستن که با یک سرچ ساده میتونید به منابع فارسی و انگلیسی خوبی دسترسی داشته باشید ولی باید در نظر بگیری که این منابع بصورت جامع و کامل سئو را آموزش نمیدهند و پراکندگی زیادی دارند، برای آموزش سئو سایت بصورت حرفه ای حتما اقدام به خرید پکیج های آموزشی مجازی و یا کلاس های حضوری بکنید.

 

ابزار سئو سایت

سایت های Ahrefs ، Majestic Seo ، Google Search Console ، SEMrush ، Similar Web ، Moz ، Alexa و WooRank در واقع این سایت‌ها، ابزارهای قدرتمندی هستند که کارهای متفاوتی را برای شما انجام می‌دهند. از جمله این کار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آنالیز و بررسی تعداد بک لینک‌ های یک سایت.
  • تحقیق کلمه کلیدی keywords
  • بررسی و آنالیز تحولات و تغییرات بوجود آمده بر روی بک لینک‌ها در اثر گذر زمان.
  • کسب اطلاعاتی درباره، ارزش رتبه‌بندی بک لینک‌های ایجاد شده در سایت‌ها.
  • جداسازی بک لینک‌های مفید و ارزشمند، از بک لینک‌های کهنه و قدیمی یا به اصطلاح بک لینک‌های مرده.

ابزار سئو ahrefs از جمله ابزار های سئو است که کارکردی بسیار ساده اما موثر دارد. با استفاده از این ابزار و خرید اشتراک ahrefs می‌توانید لینک‌های برگشتی را با کیفیتی عالی دریافت کنید. برای اینکه بتوانید رتبه‌های بالاتری در جستجوی گوگل داشته باشید، بهتر است چند لینک برگشتی داشته باشید. این ابزار می‌تواند بک لینک هارا به سادگی و به سرعت مدیریت کند.

نتیجه گیری

بنابر آنچه در این مقاله از مجموعه دیجیتال مارکتینگ پروکلیک به شما گفته شد مدیران سایت‌های مختلف اینترنتی به ویژه صاحبان مشاغل تجاری و تبلیغاتی، برای اینکه بتوانند به موفقیت بیشتری در زمینه جذب مخاطب و فروش کالاها و محصولات خود از این طریق دست یابند، لازم است از موتورهای جستجو استفاده کنند. در زمینه استفاده از این موتورهای هوشمند باید به اصول و قواعدی توجه کنند تا از این طریق بتوانند سایت خود را بهینه سازی کنند و از این طریق به درآمد مورد نظر خویش دست یابند.

علاوه بر صاحبان بنگاه‌های تجاری، افرادی که قصد دارند به تولید محتواهای علمی و آموزشی نیز اقدام کنند می‌توانند از این طریق، محتوای خود را در دسترس عده بیشتری از افراد، قرار دهند. بنابراین توجه به سئو سایت، مزایای سئو و خدمات آن و روش‌ها و مراحل انجام این کار دارای ضرورت اساسی است.

 

نویسنده : شاهین سوری

 

سوالات متداول سئو سایت

سئو می‌تواند عملکرد سایت شما را بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو، بهبود بخشد و از این طریق، به جذب تعداد بیشتری از بازدید کنندگان منجر گردد. لازم است بدانید که چندین عامل در SEO سایت، دارای اهمیت و اثر گذار است. از جمله این موارد می‌توان کلمات به کار رفته در متن و هم‌چنین لینک‌های ووردی و خروجی آن را نام برد. بنابر این عوامل آموزش لینک سازی، خرید بک لینک، تولید محتوای مناسب و بهینه شده و … همه می‌توانند در بهینه سازی سایت شما موثر باشند.
لازم است بدانید برای اینکه سایت شما بتواند از نظر موتورهای جستجو سایتی بهینه شده و مطلوب به نظر برسد باید سه عامل را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی اشاره کرد. انجام هر یک از این مراحل و اقدامات باعث می‌شوند تا امتیاز سایت شما افزایش پیدا کند و در نتایج اولیه گوگل به چشم بیاید.
سایت های Ahrefs ، Majestic Seo ، Google Search Console ، SEMrush ، Similar Web ، Moz ، Alexa و WooRank در واقع این سایت‌ها، ابزارهای قدرتمندی هستند که کارهای متفاوتی را برای شما انجام می‌دهند.
هدف کلی از انجام این کار این است که به وب سایت‌های مختلف کمک شود تا بتوانند جایگاه اول نتایج جستجوی گوگل را به دست آورند. در حقیقت در مواقعی که یک سایت می‌تواند در صفحه اول جستجوهای موتور جستجو قرار بگیرد این شانس را خواهد داشت که بیشتر از دیگر سایت‌ها دیده شود و از این طریق، بازدید کنندگان بیشتری هم به دست آورد.
به طور معمول، برای دستیابی به یک وب سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو از دو تکنیک و یا روش اساسی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به بهینه سازی کلاه سفید و بهینه سازی کلاه سیاه اشاره کرد.
لازم است بدانید که تمامی موتورهای جستجو از قبیل گوگل، سیستم‌هایی کاملا هوشمند به شمار می‌روند. اما در بسیاری از مواقع به کمک کابران نیز نیاز دارند تا از طریق آنان بتوانند نتایج بهتری را ارائه و نمایش دهند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در این مسیر، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. وجود این محدودیت‌ها و موانع، برای موتورهای جستجو و هوشمند موجب شده است تا نیاز به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ضرورت داشته باشد.
به طور کلی، می‌توان بهینه سازی سایت را مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی دانست که در طراحی یک وب سایت و یا تعیین استراتژی محتوای آن انجام می‌دهیم تا از این طریق بتوانیم جایگاهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل کسب کنیم و بازدید کنندگان بیشتری نیز به دست آوریم. سئو از مجموعه فعالیت های تخصصی دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین این مفهوم تنها مربوط به موتورهای جستجو نیست. در حقیقت بخش مهمی از این فرایند، مناسب سازی و جذابیت یک سایت برای بازدید کنندگان آن است. همین عوامل باعث شده تا در حال حاضر آموزش سئو، خدمات سئو، آموزش رپورتاژ و… برای جذب مخاطب بیشتر، ضرورت پیدا کند.
قیمت سئو سایت بستگی زیادی به بزرگی پروژه و میزان هزینه ای که برای پروژه در نظر گرفته شده دارد. سئو میتواند شامل فنی و داخلی و خارجی باشد با کمتر یا بیشتر شدن بودجه سئو میتوان میزان هزینه برای هریک را کم و زیاد کرد.
برای یادگیری سئو منابع زیادی در سطح اینترنت هستن که با یک سرچ ساده میتونید به منابع فارسی و انگلیسی خوبی دسترسی داشته باشید ولی باید در نظر بگیری که این منابع بصورت جامع و کامل سئو را آموزش نمیدهند و پراکندگی زیادی دارند، برای آموزش سئو سایت بصورت حرفه ای حتما اقدام به خرید پکیج های آموزشی مجازی و یا کلاس های حضوری بکنید.
مطالب پیشنهادی :
آموزش لینک سازی داخلی، جدیدترین روش سال 1401
‫0/5 ‫(0 نظر)

خرید بازدید سایت و وبلاگ، بازدید ایرانی خارجی، کاهش و افزایش رتبه الکساخرید اکانت و اشتراک پریمیوم سایت MOZ pro

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ابزارهایی که معرفی کردید عالی بودن ممنون و تشکر بابت سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا